Jeremy Clarkson er sint. Det viser seg at hans tidligere arbeidsgiver BBC har skrotet mange av de kjente Top Gear-bilene.
Jeremy Clarkson, den tidligere Top Gear-verten, er sint over BBCs beslutning om å skrote en samling spesialbygde biler fra programmet.
– Jeg beklager at mange har blitt ødelagt. Jeg antar at problemet er at noen ser på biler som bare halvannet tonn glass, plast, metall og gummi.
– Men for fans av showet er bilene mer enn bare delene de ble satt sammen av. Dette gjelder spesielt biler vi brukte på Top Gear, skriver Clarkson i en kronikk for The Sun.
Beslutningen om å skrote bilene kommer etter en rekke ulykker under innspillingen til Top Gear. Inkludert Freddie Flintoffs alvorlige ulykke i 2023. Etter den tragiske hendelsen forbød BBC alle forsøk på å bygge og teste spesialbiler.
Flintoffs ulykke førte med andre ord til at BBC måtte grave i lommene deres og finne en gigantisk kompensasjon i stedet for å avslutte saken. Les mer om det her .
Samlingen av spesialbiler omfatter mer enn 60 forskjellige korbiler som er modifisert for bruk i programmet.
Blant de mest kjente er den ombygde Mini Cooper med ski og jetmotor, som ble brukt i et program for vinter-OL i 2006. Jeremy Clarksons Fiat Panda, ombygd til limousin, er en annen ikonisk bil fra Top Gear-tiden.
BBC har valgt å vrake bilene da de er i for dårlig stand til å kunne restaureres eller selges. Denne avgjørelsen har fått kritikk fra både Top Gear-fans og den britiske offentligheten, som ser på bilene som en viktig del av TV-historien.
Jeremy Clarkson, som nylig ble hjerteoperert, er heller ikke fornøyd med BBCs avgjørelse. Han kritiserer ledelsen for å ha ødelagt en samling unike biler.
Det er imidlertid ikke alle bilene som er vraket. Noen av de mest ikoniske korkjøretøyene, som Richard Hammonds VW-bobil brukt i et forsøk på å krysse Den engelske kanal, eksisterer fortsatt.
På den annen side er Hammonds luftskip fra 2020, som han forsøkte å fly over England med, ikke lenger på «veiene». Eller rettere sagt i lufta.