Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt.
Mange bilmerker løser rekkeviddeproblemet til elbiler med stadig større batterier. Men det gjør de fleste elbiler dritt.
Det mener i hvert fall Peter Rawlinson, som gikk av som direktør for American Lucid Motors forrige uke.
Han sier til Autocar .
I jakten på stadig flere kilometer i elbiler går bilmerkene, ifølge Peter Rawlinson, amok med stadig større batteripakker. Og det gjør bare vondt verre for elbilene selv.
– Det å bygge en energieffektiv elbil gir deg er i utgangspunktet en bedre bil. Og det er her vi har problemet.
De fleste elbiler gjør det helt feil
– Hvis du ser på en tilsvarende bensinbil som går kanskje 8 kilometer per liter, er den bedre enn bilen som går dobbelt så langt fordi ytelsen er bedre.
– De fleste bilentusiaster vil ha ytelse. De bryr seg egentlig ikke om hvor langt de kan komme på en liter bensin.
Peter Rawlinson mener også at det er derfor Lucid Air kan imponere. Ifølge den nå tidligere direktøren mister den ikke ytelsen selv om strømmen gradvis forsvinner fra batteriet.
– Den gjør elektroner om til brent gummi og kan blåse bort alle fordi den er «drivstoffeffektiv». Det er dette som gir elbiler ytelse.
For å gjøre bildet enda klarere forklarer Peter Rawlinson poenget sitt med at det tilsvarer å kjøre 42 kilometer per liter i en Mercedes S-klasse i stedet for en Volkswagen Golf Bluemotion.
– Det var ingen som skrev om det da jeg sa for tre år siden at vi vil bygge biler som kan kjøre 800 kilometer på en ladning. Folk sa at jeg løy.
– Men da det viste seg å stemme, sa alle at jeg akkurat hadde stappet bilene med batterier, sier Rawlinson.
En ting er for den tidligere Lucid-sjefen å tro at hele bilindustrien gjør feil, men det er en helt annen ting å se hvordan det faktisk går i hans egen virksomhet. Eller nå tidligere virksomhet.
Fordi Lucid taper penger. Utrolig mye penger. Senest har merket annonsert at det faktisk drømmer om å selge reservedeler. Les mer om det her .