De har fått lov. Likevel sier de aller fleste av Danmarks 98 kommuner nei til å innføre nullutslippssonene som trer i kraft 1. januar 2025.
De aller fleste kommuner nekter å innføre nullutslippssoner i nær fremtid. Blant dem har en kommune som Odense sagt klart nei. Les mer om det her .
En undersøkelse utført av MobilityWatch viser at av 45 undersøkte kommuner har 39 kommuner nektet å implementere nullutslippssoner innen de neste tre årene. Seks kommuner er usikre, mens ingen har konkrete planer om å etablere sonene.
Samtidig viser en annen undersøkelse at halvparten av danskene ikke ser poenget med disse svært restriktive sonene.
Verken Aarhus eller København, som ellers har meldt interesse for nullutslippssoner, deltok i granskingen. København har planer om en sone i middelalderbyen, mens Aarhus vurderer det som en del av en grønn mobilitetsplan. Odense har derimot droppet ideen.
Undersøkelsen viser imidlertid at fire kommuner forventer å etablere nullutslippssoner før 2030.
LES OGSÅ: Den dyreste Pagani som noen gang er solgt
Muligheten for å etablere nullutslippssoner oppsto etter at et stortingsflertall ga kommunene tillatelse til å etablere sone i et avgrenset område for en treårig prøveperiode.
Selv om det ikke er bred oppslutning om nullutslippssoner i Danmark ennå, er de på vei flere steder i utlandet. Gitte Seeberg, administrerende direktør direktør i AutoBranchen Danmark, mener forhandlerne bør være oppmerksomme på utviklingen, da sonene kan påvirke bilsalget og folks valg av kjøring.
Erfaringer fra miljøsoner i de største byene, hvor eldre dieselbiler uten partikkelfilter får adgang, viser at regulering av trafikken kan påvirke forbrukeratferd.
Det er imidlertid ingen tvil om at regjeringen ønsker å gjøre det vanskeligere å være sjåfør i Danmark. I hvert fall en sjåfør med fritt valg. Nylig varslet skatteminister Rasmus Stoklund (S) at han vil håndheve en ny lov om elbiler. Det ønsker han å se på allerede våren 2025.