German Contiental er så hardt rammet av den dårlige økonomien at Automotive-avdelingen blir skilt ut. Dette vil skje senest i slutten av 2025.
Den kriserammede dekk- og bildelerprodusenten Continental har bestemt seg for å selge sin Automotive-avdeling. Salget forventes å være gjennomført før utgangen av 2025.
Dette skriver flere tyske medier – bl.a. NDR .
Continental har de siste årene hatt underskudd i Automotive-divisjonen, som blant annet leverer elektronikk, bremser og interiør til bilprodusenter.
For å motvirke dette og snu trenden har konsernet lansert et spareprogram som vil redusere årlige kostnader med 2,96 milliarder danske kroner allerede fra neste år. Dette inkluderer blant annet kutt i 5 400 administrative stillinger og 7 150 stillinger innen forskning og utvikling.
– Med et pågående spareprogram bør de årlige kostnadene reduseres med 400 millioner euro fra neste år, sier Continental-ledelsen.
Selv om beslutningen om å selge er tatt, trenger den fortsatt godkjenning fra både styret og aksjonærene. Sistnevnte må først si ja til en ekstraordinær generalforsamling. Styret innkalles i mars og generalforsamling i april neste år.
Planen er å liste Automotive-divisjonen i en såkalt spin-off.
– Ifølge Continental skal bildivisjonen selges på børs i en såkalt spin-off. Aksjonærene vil dermed få nye aksjer i den delen som skal utskilles i deres varetekt.
– De må da ta stilling til om de vil bli eller selge aksjene sine. Det betyr at det ikke renner penger inn i konsernet, forklarer Continental.
Continental, som er den største delen av DAX-gruppen, sysselsetter rundt 200 000 ansatte, hvorav nesten halvparten jobber i Automotive-divisjonen. Continental har ingen planer om å selge sin dekkvirksomhet, som står for den største delen av konsernets overskudd.
Contiental er ikke den eneste tyske giganten som trenger å finne nye bein å stå på. Girkasseprodusenten ZF skylder så mange milliarder kroner unna at det er tvil om selskapet i det hele tatt vil overleve. Les mer om det her .