12. desember, 2024

Den mørke siden av elbilen – kobolt, korrupsjon og barnearbeid

Kobolt er en viktig komponent i moderne teknologi, og mye av det kommer fra Kongo. Men ikke alt er som det skal være i det afrikanske landet. Nå prøver flere organisasjoner å stramme inn kontrollen med koboltproduksjonen.

Batterier til elbiler, smarttelefoner og mye annen moderne teknologi inneholder ofte kobolt. Og derfor spiller det sjeldne mineralet en avgjørende rolle i den globale grønne omstillingen.

Men bak fremtidens teknologiske drømmer skjuler det seg en litt mer dyster virkelighet. Spesielt i Den demokratiske republikken Kongo (DRC), hvor størstedelen av verdens kobolt utvinnes.

I Kongo kommer drømmen om bærekraftig energi til en menneskelig og miljømessig kostnad. Store deler av koboltproduksjonen er preget av slavearbeid, korrupsjon og ulovlig gruvedrift.

Ifølge Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) jobber tusenvis av barn under farlige forhold i Kongos gruver, mens organisert kriminalitet og smuglerruter stjeler milliarder fra den kongolesiske staten.

ILO har lansert det såkalte GALAB-prosjektet for å bekjempe barnearbeid i landets gruver. Prosjektet bygger på tidligere initiativ som COTECCO og har som mål å fjerne barn fra gruvene og sikre en fremtid uten tvangsarbeid.

Ved å bruke systemer som Child Labor Monitoring and Remediation System (CLMRS), har mer enn 6200 barn blitt registrert som arbeidere i gruvene i Haut-Katanga og Lualaba. Men problemet strekker seg utover barnearbeid.

Mange gruver drives ulovlig, ofte i områder uten statlig kontroll. Lokalsamfunn betaler beskyttelsespenger til væpnede grupper for å få tilgang til gruvene, og smuglere utnytter grenseområdene til Zambia og Tanzania, der bestikkelser og forfalskede dokumenter baner vei for ulovlig eksport.

Ifølge ISS Africa taper Kongo nesten 1 milliard dollar i året på ulovlig gruvedrift og eksport – penger som kan brukes til å utvikle landets økonomi og bekjempe fattigdom.

Selv om regjeringen har innført regler for å regulere sektoren, mangler håndhevingen.

Mange gruvearbeidere jobber også uten sikkerhetsutstyr, noe som fører til alvorlige helseproblemer som kreft og luftveissykdommer. Dessverre etterlater gruvedrift også giftige rester fra produksjon i vann og jord.

Kobolt fra Kongo finner veien til noen av verdens største batteriprodusenter, inkludert Kinas CATL , som er en av de ledende leverandørene av elbilbatterier til kjente bilmerker verden over.

Disse produsentene er en viktig del av forsyningskjeden for den grønne omstillingen, men de risikerer å bidra til de alvorlige menneskerettighetsbruddene og miljøproblemene knyttet til utvinning i Kongo.

Til tross for flere initiativ for å skape ansvarlig kobolthandel, er det fortsatt vanskelig å spore opprinnelsen til mineralene og sikre at de er utvunnet under riktige forhold.

Ulovlig gruvedrift går også hånd i hånd med korrupsjon. Soldater og politifolk, som egentlig burde holde seg unna gruvene, deltar ofte selv i de ulovlige aktivitetene.

Noen videreselger mineraler for egen vinning, mens andre gir beskyttelse til smuglere. Den giftige cocktailen av lovløshet og desperasjon skaper en ugjennomsiktig forsyningskjede hvor det er nesten umulig å spore opprinnelsen til mineraler. Dette er skrevet av organisasjonene ISS og ILO.

For å løse problemene kreves handling på flere nivåer. Ifølge ISS Africa må regjeringen skjerpe kontrollen med gruvene, bekjempe korrupsjon og forbedre økonomiske forhold for arbeidere og deres familier.

Samtidig må bedrifter ta ansvar og sørge for at deres leverandørkjeder overholder internasjonale standarder. ILO og partnerne understreker behovet for å skape bedre utdanningsmuligheter og arbeidsforhold slik at barn kan unngå gruvene og voksne kan finne bærekraftige inntektskilder.

Men veien videre er lang. Kongo har ambisjoner om å bli en global leder innen batteriproduksjon og vil samarbeide med Zambia for å skape en økonomisk sone for prosessering av råvarer.

Denne visjonen kan imidlertid bare realiseres dersom det samtidig investeres i utvikling for de mange sårbare samfunnene som lever i skyggen av koboltproduksjonen.

Kobolts reise fra Kongos gruver til verdens teknologi er derfor ikke bare en historie om innovasjon. Det er også en fortelling om menneskelige utfordringer og korrupsjon.

Så hvis verden virkelig vil skape en grønn og bærekraftig fremtid, må den ifølge de to organisasjonene også ta ansvar for og tørre å si fra om de mørke skyggene som følger jakten på mineraler som kobolt.

Kilder:
https://www.ilo.org/resource/news/ilo-launches-galab-project-democratic-republic-congo-address-child-labour
https://issafrica.org/iss-today/rampant-cobalt-smuggling-and-corruption-deny-billions-to-drc

Latest

Don't miss

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til...

Christoffer får ikke elbilen til å holde kjeft

Christoffer Hellenes eier en Nissan Leaf. Men bilen vil...

Flere bilmerker vil utstyre elbiler med girskift

Porsche gjør det allerede. Og nå følger flere bilmerker...

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer...

Elbiler har 42 prosent flere problemer enn bensinbiler

En ny undersøkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fotobilen var hos Ingrid – nå blir hun bombardert med søppel

Ingrid Lorentzen sa ja da politiet spurte om de kunne blinke sjåfører fra inngangen hennes. Nå blir hun bombardert med søppel. Ingrid Lorentzen sa...

For konkurs – alt på Saabs fabrikk er lagt ut for salg

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile, går selv konkurs. Så nå selges alle maskiner og inventar ved fabrikken i Trollhättan. Den siste resten...

Tyskland sier igjen nei til elbiler – salget faller

Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere. Sammenlignet med november i fjor har salget av både el- og hybridbiler gått ned. Elbilsalget...

Bilgiganten jukser igjen – tilbakekaller 604 000 biler

Ifølge det tyske svaret til det svenske transportverket har Audi igjen problemer med biler der det er tuklet med forurensningsutstyret. Nå blir 604.000 biler...

Biltilsynets feil rammer tusenvis av dansker

En inspeksjon av dokumenter innhentet av mediet Ingenioren avslører at tusenvis av danske sjåfører har blitt rammet av gjentatte feil hos Motortilsynet. Feil hos...

Formel 1-teamet sender i all hemmelighet griser for å erstatte Magnussen

Han kan stikke innom og si et «ordentlig» farvel, sier Alpine om lagets tidligere kor og Kevin Magnussens erstatter som fikk sparken for siste...

Sjåfør frikjent – cruisekontroll får skylden for dødsulykke

En kvinne er frifunnet for ansvar i en dødsulykke på svenske veier. Retten har valgt å skylde på elbilens cruisekontroll i stedet. En bilist...

Toyota Urban Cruiser er det japanske selskapets neste elbil

Etter den skandaleplagede bZ4x prøver japanerne en annen elbil. Toyota Urban Cruiser er navnet på den nyeste bilen i modellutvalget. Toyotas neste elbil heter...

Verksteder skal betale mekanikere 1 million i årslønn

Konkurransen om mekanikere er så hard for tiden at lønningene eksploderer. En bilforhandler i Norge lokker med en million kroner som lån. Lønnen for...

Tyskland krever at alle elbiler får nødhjelp nå

Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne uken krevde Tysklands forbundskansler Olaf Scholz at alle europeere yter nødhjelp til elbilen. Tysklands forbundskansler...

Bare 17 prosent vil forby forbrenningsmotoren

I en ny undersøkelse svarte kun 17 prosent av befolkningen at de gjerne skulle sett at forbrenningsmotoren ble forbudt i 2035, som EU har...

Tesla Cybercab må fjernstyres av mennesker

Tesla Cybercab er ikke så selvforsynt som bilmerket gir uttrykk for. Det er i hvert fall i første omgang folk til å fjernstyre bilene....