Førerassistentsystemer som kjørefeltassistent og automatisk nødbrems finnes nå i over 90 prosent av alle nye biler, viser en ny amerikansk undersøkelse.
Noen assistansesystemer kan slås av, andre er valgfrie, mens en tredje er lovpålagt. En rekke av dem har det til felles at de nå finnes i mer enn 90 prosent av alle nye biler.
Dette er konklusjonen i en ny amerikansk studie.
Rapporten, som er laget i samarbeid mellom bilprodusentene og amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter, viser at det finnes minst fem assistentsystemer i alle biler fra modellår 2023 og utover.
Disse er: kollisjonsvarsling, den automatiske nødbremsen, fotgjengervarsel, nødbremsing for de samme fotgjengerne og kjørefeltassistenten.
Det skriver Automotive News .
LES OGSÅ: Trådte i kraft 7. juli – ny regel berører alle nye bilbaklys
Tallene i rapporten er basert på data samlet inn fra nesten 98 millioner biler som ble bygget gjennom 2023-modellåret. Alle har blitt lagt ut for salg på det amerikanske markedet 31. juli i fjor.
For flere av assistentsystemene er dette en enorm vekst på få år. For eksempel var kollisjonsvarsling bare en funksjon i 12,8 prosent av alle nye biler i 2015. Nå er det tallet hele 94 prosent.
Den automatiske hjørnebremsen var bare i fire prosent av bilene i 2015, men nå er systemet i mer enn 94 prosent av alle nye biler. Mer enn halvparten av bilene i den nye undersøkelsen har også adaptiv cruisekontroll, filskifte og blindsoneassistent.
Det er imidlertid ikke alle som er like begeistret for de mange assistentsystemene som bilene etter hvert blir stappfulle av. For eksempel er det ikke mer enn noen måneder siden at en annen undersøkelse gjorde det klart at minst ett assistentsystem er det samme som falsk sikkerhet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!