Desperat Kina overproduserer millioner av biler hvert år

22 millioner nye biler kjøpes i året i Kina. Landets bilmerker kan bygge 40 millioner biler. Men de har problemer med å selge dem andre steder.

De kinesiske bilene kommer. Faktisk er de allerede her. Men suksessen for de der ute vil være.

Uansett synes bilmerkene det er vanskelig å få fotfeste i danskenes bevissthet. Man har til og med allerede tatt konsekvensen og gått i dvale. Les mer om det her.

Bilmerker begynner imidlertid også å bli et problem i Kina. Det er rett og slett for stor kapasitet i forhold til markedet.

Faktisk kan de kinesiske bilmerkene produsere nesten dobbelt så mange biler som de til sammen selger i Kina hvert år. Likevel fortsetter det kommunistiske diktaturet å støtte industrien økonomisk.

LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse

I april kunne Kiel-instituttet legge frem bevis på at BYD alene – som mener å ha fått blåstempel i Danmark – har mottatt minst 2,1 milliarder euro, tilsvarende 16,5 milliarder danske kroner, i statstilskudd.

– Subsidier som de som er gitt til BYD har gjort det mulig for kinesiske selskaper å skalere opp raskt, dominere det kinesiske markedet og legge til rette for økende ekspansjon i EU-markedene, skriver Kiel-instituttet i en rapport.

Likevel dukker det opp flere og flere nye bilmerker i Kina. Ifølge Wall Street Journal nøyer kineserne seg imidlertid ikke med det.

Investorer kjøper bilmerker som ellers har bukket under for lenge siden. Et eksempel er Zhido, som etter en konkurs i 2019 nå skal gjenopplives.

Motsatt har kineserne vært begavet med et gigantisk marked i Russland, etter at vestlige bilmerker trakk seg på grunn av sanksjoner mot Putin-regimet. Og selv om russen ikke har noe imot bilene. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...