88,5 prosent av den danske bilparken består fortsatt av bensin- og dieselbiler. Likevel har alle landets kommuner fått lov til å forby bilene. Det er dumt, mener FDM.
Et flertall i det danske parlamentet har gitt alle landets 98 kommuner tillatelse til å innføre nullutslippssoner. Med andre ord – forby alle diesel- og bensinbiler. Men det er dumt, sier FDM nå.
Ifølge interesseorganisasjonen går 88,5 prosent av alle personbiler i Danmark på enten diesel eller bensin.
– Vi ser med bekymring på de kommende nullutslippssonene, da vi ikke tror at det virkelig vil fremme den grønne omstillingen – kanskje snarere tvert imot, sier avdelingsleder i FDM, Torben Lund Kudsk.
Dersom alle kommuner innfører nullutslippssoner, som de har krav på fra 1. januar, vil de aller fleste danske biler være umulige å bruke. De vil så å si bli verdiløse i Danmark.
– Det skaper neppe forståelse for den grønne omstillingen, når det samtidig er tydelig at sonene miljø- og klimamessig er ren symbolpolitikk uten merkbare, positive konsekvenser, sier Torben Lund Kudsk.
Avdelingslederen mener også at de strengere miljøsonene ikke vil påvirke Danmarks CO2-utslipp, og sonene vil kun heve luftkvaliteten i byene minimalt.
Bilimportørene på sin side er glade for at danskene nå kan forby kjøring i diesel- og bensinbiler i størst mulig grad. Dette, sier administrerende direktør Mads Rorvig, vil sette ytterligere fart i salget av elbiler. Regissøren er til og med klar for å gå enda lenger. Les mer om det her .
De aller fleste kommuner svarte tidligere i år at de ikke vil innføre nullutslippssoner. Men både Aarhus og København har planer om det.
Aarhus blir også den første byen i Danmark som håndhever en regel som pålegger bilister å betale direkte for å kjøre på byens veier.