Ferrari Enzo – eller skal vi ha rett, Enzo Ferrari – kan nå få dekk igjen. Pirelli starter produksjonen av et oppdatert originaldekk på nytt.
Dekk er like viktige som andre reservedeler til bilen. Men over tid blir de vanskeligere å få tak i. Nå kommer imidlertid Pirelli Ferraris unnsetning.
Italienerne ønsker å starte opp igjen produksjonen av dekk til superbilen Enzo, som ble trukket fra programmet i 2004 etter 498 eksemplarer.
Toppmodellens korte levetid i modellutvalget betyr imidlertid ikke at den er gjemt bort. Eierne bruker fortsatt sine kopier. Og med 660 hestekrefter direkte til bakhjulene fra en 6-liters V12-motor er det mye dekkbruk av den grunn.
Så nå er det nye på vei. Også i originalstørrelser 245/35-19 foran og 345/35-19 bak. Det skumle er at det er en relativt liten forsamling i dag.
LES OGSÅ: Kort 123 km/ti 30-sone – får 1800 kr.
Dagens toppmodell, SF90, som ellers har over 1000 hestekrefter, er utstyrt med et feste kalt 255/35-20 foran og 315/30-20 på bakakselen.
Det med nye deler til gamle biler er big business. Nissan ønsker for eksempel å bygge om din gamle Skyline GT-R på fabrikken i Japan, og BMW selger fortsatt splitter nye deler til en 34 år gammel 3-serie.
Og så er det Saab-eiere. Selv om de kjører rundt i biler der merket bak lenge har gått på hodet og hjem, er det fortsatt liv. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!