5. januar, 2025

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en dieseldrevet Golf fra 1977.

Selv en moderne elbil som Lucid Air kan ikke måle seg med rekkevidden til en dieseldrevet Volkswagen Golf fra 1977.

En ny test avslører hvordan en nesten 50 år gammel bil fortsatt kan utkonkurrere en toppmoderne elbil når det kommer til rekkevidde.

Golfens dieselmotor og effektiviteten fra en annen tid viser seg å være en tøff nøtt å knekke i en direkte sammenligning.

Testen ble utført av folkene bak YouTube-kanalen EverydayDriver og inkluderte tre biler: den elektriske Lucid Air, hybriden Hyundai Sonata og den klassiske Volkswagen Golf Mk1 med dieselmotor.

Golfen, også kjent som "Rabbit" i USA, har blitt restaurert tilbake til sin opprinnelige tilstand fra 1977 og fungerer som den gjorde den gang.

Hensikten med testen var å undersøke hvor langt hver bil kunne gå på en enkelt tank med drivstoff eller lade under normale trafikkforhold. Alle tre bilene hadde et mål om å nå 725 kilometer uten å måtte fylle bensin eller lade underveis.

Lucid Air, som representerer det siste innen elbilverdenen, var den første bilen som gikk tom for energi. Selv om elbilen hadde en betydelig rekkevidde, var ytelsen begrenset av vekten og det høye energiforbruket til batteriet.

Med Lucid Air ute av testen fortsatte den klassiske diesel-Golf og hybrid Hyundai Sonata. Golfens enkle design og dens effektive dieselmotor ga den en klar fordel, spesielt på lengre reiser uten hyppige stopp.

Som en del av testen ble det lagt vekt på å simulere realistiske trafikkforhold som bilistene møter i hverdagen. Dette inkluderte motorveikryssinger, bykryssinger og turer i kupert terreng.

Kort av grensen for rekkevidden, ble de to gjenværende bilene tatt for en runde på en lukket racerbane. Her ble det brukt siste drivstoff da bilene fortsatte til tanken var helt tom.

Resultatet viste at den dieseldrevne Golfen fra 1977 klarte å overgå begge moderne biler i rekkevidde. Hyundai Sonata presterte bra. Men den kunne til slutt ikke matche den eldre bilens effektivitet over distansen heller.

Testen fremhever utfordringene moderne teknologier fortsatt står overfor når det gjelder rekkevidde, spesielt sammenlignet med eldre dieselmotorer som prioriterte enkelhet og effektivitet.

Mens elbiler og hybrider vinner terreng som fremtidens transportmåter, minner denne sammenligningen oss om hvordan teknologisk utvikling ikke alltid betyr forbedring på alle fronter. Dieseleffektiviteten er fortsatt vanskelig å slå. Selv etter nesten fem tiår.

https://youtu.be/FQ-ZGxQNH1Q?si=5Ru6GGomsdI06Ui0

Latest

Don't miss

Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har...

Volkswagen-merker introduserer 5 års garanti på brukte elbiler

For å selge noen flere brukte elbiler tilbyr Semler,...

Nytt chassis skal hindre voldsomme branner i elbiler

Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nå...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kritisert Volkswagen-sjef tjener full årslønn på 2 dager

Hans står i spissen for en gruppe som kan løpe for penger om noen år. Likevel tjener Oliver Blume en ansatts hele årslønn på...

Volkswagen-merker introduserer 5 års garanti på brukte elbiler

For å selge noen flere brukte elbiler tilbyr Semler, som importerer VW-merkene i Danmark, nå 5 års garanti på bilene. Kort før jul meldte...

EU-krav fører til at elbiler eksploderer i 2025

Nye og mye strengere krav fra EU er bl.a bidra til å presse utrullingen av elbiler. Faktisk forventes antallet av biltypen å øke med...

Kevin Magnussen skuffer – dansken er nesten sist

De siste 25 årene har sesongene vært en blandet pose med søtsaker for McLarens Formel 1-team. Men til tross for pallplassering klarer ikke Kevin...

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil senest i 2030. I alle fall om den skal være ny og kjørt rundt i...

Mercedes-selskapet er nær konkurs – har ingen penger

Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs etter at drømmen om å bygge flygende drosjer sprakk. Volocopter, den tyske produsenten av flytaxier,...

Sjekk avslørt alkohol, narkotika – og en ape

Apen som ble funnet i forbindelse med kontrollen av en Rolls-Royce var verken full eller skjev. Det var mannen bak rattet i sin tur....

Sverige sier nei til elbiler – salget stuper

Salget av elbiler i Sverige har tatt en alvorlig nedtur de siste årene. Faktisk var 2024 betydelig dårligere enn 2023 på den fronten. Mens...

Derfor ruster hundrevis av biler bort i samme felt

På et felt i Wales står hundrevis av Range Rover- og Land Rover-modeller bare for å ruste bort. For eierne ble de for dyre...

Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt...

Etterforskning: Disse feilene dreper flere biler om vinteren

Punktering er ikke lenger det veihjelpen oftest reagerer på. I vinter venter bedriftene blant annet oppstartsproblemer. sjåfører. Veihjelp for biler i vinterperioden er ofte...

Mercedes har mistet problemet med stygge biler

Med merkets siste patent kan bilgiganten Mercedes ha løst et problem som gjør mange av de splitter nye bilene skikkelig stygge. Nemlig sensorene. Med...