Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en dieseldrevet Golf fra 1977.
Selv en moderne elbil som Lucid Air kan ikke måle seg med rekkevidden til en dieseldrevet Volkswagen Golf fra 1977.
En ny test avslører hvordan en nesten 50 år gammel bil fortsatt kan utkonkurrere en toppmoderne elbil når det kommer til rekkevidde.
Golfens dieselmotor og effektiviteten fra en annen tid viser seg å være en tøff nøtt å knekke i en direkte sammenligning.
Testen ble utført av folkene bak YouTube-kanalen EverydayDriver og inkluderte tre biler: den elektriske Lucid Air, hybriden Hyundai Sonata og den klassiske Volkswagen Golf Mk1 med dieselmotor.
Golfen, også kjent som "Rabbit" i USA, har blitt restaurert tilbake til sin opprinnelige tilstand fra 1977 og fungerer som den gjorde den gang.
Hensikten med testen var å undersøke hvor langt hver bil kunne gå på en enkelt tank med drivstoff eller lade under normale trafikkforhold. Alle tre bilene hadde et mål om å nå 725 kilometer uten å måtte fylle bensin eller lade underveis.
Lucid Air, som representerer det siste innen elbilverdenen, var den første bilen som gikk tom for energi. Selv om elbilen hadde en betydelig rekkevidde, var ytelsen begrenset av vekten og det høye energiforbruket til batteriet.
Med Lucid Air ute av testen fortsatte den klassiske diesel-Golf og hybrid Hyundai Sonata. Golfens enkle design og dens effektive dieselmotor ga den en klar fordel, spesielt på lengre reiser uten hyppige stopp.
Som en del av testen ble det lagt vekt på å simulere realistiske trafikkforhold som bilistene møter i hverdagen. Dette inkluderte motorveikryssinger, bykryssinger og turer i kupert terreng.
Kort av grensen for rekkevidden, ble de to gjenværende bilene tatt for en runde på en lukket racerbane. Her ble det brukt siste drivstoff da bilene fortsatte til tanken var helt tom.
Resultatet viste at den dieseldrevne Golfen fra 1977 klarte å overgå begge moderne biler i rekkevidde. Hyundai Sonata presterte bra. Men den kunne til slutt ikke matche den eldre bilens effektivitet over distansen heller.
Testen fremhever utfordringene moderne teknologier fortsatt står overfor når det gjelder rekkevidde, spesielt sammenlignet med eldre dieselmotorer som prioriterte enkelhet og effektivitet.
Mens elbiler og hybrider vinner terreng som fremtidens transportmåter, minner denne sammenligningen oss om hvordan teknologisk utvikling ikke alltid betyr forbedring på alle fronter. Dieseleffektiviteten er fortsatt vanskelig å slå. Selv etter nesten fem tiår.