Husker du Smart? Hvis svaret er nei, er du på linje med alle andre danske bilkjøpere. I hvert fall når det gjelder kjøp av splitter nye biler.
I løpet av de fire første månedene av 2024 har ikke en eneste danske kjøpt en fabrikkny Smart. Det tysk-kinesiske merket solgte forøvrig kun én bil her i samme periode i fjor.
Det viser tall fra De Danske Bilimportorer – som i dag kaller seg Mobilitet.
Når det er sagt, er det flere merker som også danskene ser bort fra. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis fordi de er ukjente eller kommer fra Kina.
På grunn av registreringsavgiften på 150 prosent er ikke Ferrari blant bilmerkene som bare spytter ut biler på de danske veiene. Snarere tvert imot.
LES OGSÅ: Nils har lovet at han aldri skal kjøre langt i elbil igjen
Fabrikken fra Maranello har fått en danske til å kjøre en splitter ny bil i Danmark. Så frem til 2024. Lamborghini gjør det ikke mye bedre. Det har blitt én bil.
Men det er faktisk fem biler færre enn samme periode i fjor. Men nå er det bilmerker som ikke selger denne artikkelen egentlig handler om.
For hva har merker som Jiayuan, Eagel, Micro og Xingyun til felles med Ferrari? Ikke mye annet enn salgstallene i Danmark. En stor en, rundt 0.
På den annen side trenger vi ikke gå mer enn ett år tilbake heller, for Alfa Romeo, Lotus og Fisker solgte heller ingen biler i Danmark.
Sistnevnte – altså Fisker – har nettopp gått konkurs. Og det etterlater mellom 300 og 350 danske Fisker Ocean-eiere i alvorlig smerte. Mulighetene for hjelp i konkursen, som nå er en realitet, er ytterst begrensede. Les mer om det her .