Disse bilmerkene vil tape mest på Donald Trumps nye tariffer

Tollsatser er på vei mot bilmerker i USA. Vanskeligst blir det for de som importerer mest og produserer minst i det store landet når tariffen trer i kraft 2. april.

Den nylig innførte tollsatsen på 25 prosent på utenlandsproduserte biler i USA forventes å få betydelige økonomiske konsekvenser for en rekke bilmerker.

Anført av Donald Trump har den amerikanske regjeringen til hensikt å slå ned på biler montert utenfor USA.

Dette gjelder uansett om bilene kommer sammensatt fra Canada, Mexico eller Europa, som allerede tar imot de aller fleste bilene til USA.

Imidlertid er det allerede hull i osten. Eller rettere sagt, tollmuren. For hvis bilmerker velger å flytte produksjonen til USA, kan de unngå toll.

"Hvis du bygger bilen din i USA, er det ingen toll," sa president Trump på en pressekonferanse tidligere denne uken.

Tariffene trer i kraft 3. april, og president Trump antyder at de kan være «permanente». Dette reiser spørsmålet om hvilke bilmerker og modeller som vil bli hardest rammet.

En rekke utenlandske bilprodusenter vil oppleve en betydelig nedgang i salget i USA som følge av de nye tariffene.

Dette skriver den amerikanske delen av Motor1 .

Bilmerker som Audi, BMW, Lexus, Mazda og Toyota produserer flere modeller som ligger lavt på listen over amerikanskproduserte biler. Uansett er antallet lokalt hentede deler lavt til ikke-eksisterende i flere av bilene.

Spesielt sportsbiler er de som skaper mest problemer. Modeller som Mazda MX-5, Subaru BRZ, Toyota GR86 og GR Corolla scorer bare 1 prosent på indeksen for amerikanskproduserte biler.

Flere av BMWs toppmodeller, som M3 sedan, Z4 og utgående M8, har også kun én prosent deler fra leverandører i USA.

I 2024 utgjorde biler 28,3 prosent av Japans totale eksport til USA. Derfor kan japanske bilprodusenter bli spesielt hardt rammet av de nye tariffene.

Ifølge Reuters falt aksjene i Nissan, Toyota og Honda allerede med henholdsvis 2,2 prosent, 2,7 prosent og 3,0 prosent etter kunngjøringen av den nye tariffsatsen.

Hyundai og Kia opplevde begge en nedgang på 4,0 prosent. Japans statsminister Shigeru Ishiba har sagt at landet vil vurdere «alle alternativer» for å motvirke Trumps tollsatser.

– Japan er et land som gjør de største investeringene i USA, så vi lurer på om det er fornuftig for (Washington) å bruke enhetlige tariffer for alle land.

«Dette er et syn vi har uttrykt og vil fortsette å uttrykke», sa Ishiba i en tale til parlamentet.

Trumps toll på 25 prosent vil trolig føre til prisøkninger på utenlandsimporterte biler.

Bob Lutz, tidligere visepresident for produktutvikling i General Motors, mener de strengere reglene for bilimport har latt vente på seg.

"Tollene Trump pålegger reflekterer ganske enkelt (omtrent) de våre største handelspartnere har hatt på plass i flere tiår," sier Lutz til Motor1.

– Det er ingen tvil om at tariffen vil øke prisen på ikke-amerikanske biler og resultere i en nedgang i salgsvolum. Det er hensikten med tariffer.

EU tar i dag en toll på 10 prosent på amerikanske importerte biler og ytterligere 20 prosent moms.

Det har imidlertid vært forslag om å redusere tollsatsen fra 10 prosent til 2,5 prosent i et forsøk på å redusere handelsspenningene med USA.

Omvendt har amerikanske biler svært dårlig grep på europeiske forbrukere. Med salget av Opel trakk et konsern som General Motors seg fullstendig ut av Europa i 2017.

Siden den gang har gruppen gjort et halvhjertet forsøk på comeback med elbiler fra Cadillac. Men salget er begrenset til svært få land, inkludert Tyskland, Frankrike og Sveits.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling...

Fotobil etterlot en meterlang bremseslange i 121 km/t

En sjåfør mistet førerkortet tirsdag denne uken da han...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...