2024 er i ferd med å renne ut. Det som gjenstår er eierne av elbiler, som kan se tilbake på et år hvor de har tapt fryktelig mye penger på bilene sine. Nå er de største tapene beregnet.
Biler mister verdi. Som sjåfør kan og bør du bare forvente det. Men 2024 har gått spesielt hardt i tillegg til elbiler og deres verditap.
En britisk studie viser at enkelte elbiler har mistet opptil en tredjedel av verdien på bare ett år.
Nissan Leaf er den elbilen som har opplevd det største verditapet i England, med et fall på 34,5 prosent. The Leaf var en av de første masseproduserte elbilene. Gjennomsnittsprisen på en brukt Leaf fra 2017 og utover er for tiden rundt 114.000 DKK.
Volkswagen ID.4 har også mistet en betydelig del av verdien – rundt en tredjedel. Gjennomsnittsprisen på en brukt ID.4 er ca DKK 250 000.
Skoda Enyaq er en hit. Spesielt blant danske bilkjøpere. Det gjenspeiles bare ikke i prisen. Den tsjekkiske SUV-en har falt med over 107.000 DKK i løpet av dette året. Akkurat nå koster modellen i snitt 250.000 DKK som bruktbil.
Tidligere var utvalget av elbiler begrenset. Men i dag har de fleste bilmerker minst én elbil i sitt utvalg. Dette har ført til et større marked for brukte elbiler. Men et tilbud som ikke samsvarer med etterspørselen, har også gitt prisene en alvorlig pause.
Motsatt ser de som ser etter en brukt elbil på verdistigningen som en klar fordel. Ifølge bilforskningssiden Carguru er det store besparelser å hente ved å kjøpe en brukt elbil akkurat nå.
Det ene er hva bilene taper i verdi på bruktmarkedet. Noe helt annet er hva bilene koster bilmerkene allerede før de har forlatt samlebåndet. Ford er et av merkene som taper mest på ellers helt nye elbiler. Les mer om det her .
Carguru har laget en liste over de 10 rimeligste elbilene å kjøpe brukt.
1. Nissan Leaf (2017-) har mistet 34,5 prosent av verdien
2. Volkswagen ID.4 (2021-) har mistet 33,5 prosent av verdien
3. Skoda Enyaq (2021-) har mistet 32,9 prosent av verdien
4. Kia e Niro (2012-2021-) har mistet 30,6 prosent av verdien
5. Kia Soul (2015-2019) har mistet 30,2 prosent av verdien
6. Volkswagen ID.3 (2020-) har mistet 29,9 prosent av verdien
7. Hyundai Ioniq 5 (2021-) har mistet 29,7 prosent av verdien
8. Ford Mustang Mach-E (2021-) har mistet 29,3 prosent av verdien
9. Citroen C4 (2020-) har tapt 29,3 prosent av verdien
10. MG4 (2022-) har mistet 28,9 prosent av verdien