25. april, 2025

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren.

Cato Bryn var en av dem som falt for Jaguar I-Pace. Nå seks år senere har han en elbil som er død etter 35.000 kilometer. Reparasjonen kostet ham 135.000 kroner.

– Vi kjøpte vår Jaguar I-Pace HSE for litt over 800.000 kroner i september 2018 fra forhandleren Motorpool, og har vært veldig fornøyd med den.

– Den er deilig å kjøre, og vi venter spent på neste elbil fra Jaguar, sier Cato Bryn til norsk TV2.

Han forteller at elbilen kun har gått 35.500 kilometer på de seks årene han har eid den. Alle tjenester er fulgt til punkt og prikke, og bilen har generelt blitt tatt godt vare på. Den har blant annet: alltid stått innenfor.

– Mot slutten av oktober i år opplevde vi at bilen ikke ville lade og vi fikk flere feilmeldinger.

– Det skulle etter hvert vise seg at dette var mer alvorlig enn jeg først trodde – og det var rett og slett ikke mulig å få hjelp fra en forhandler, sier han.

– Vi tok selvfølgelig først kontakt med Motorpool, da det var der bilen ble kjøpt. Her fikk vi til svar at de «kanskje kunne se på det i januar 2025».

– Vi ble anbefalt å prøve Insignia Oslo i stedet og tok kontakt med dem. Her fikk vi beskjed om at de måtte gjøre en datasjekk av bilen for å finne ut hva som egentlig var problemet.

– Bare det kostet 10.000 kroner. Ville vi være villige til å betale for dette? Mitt svar var at vi ikke har noe valg.

Etter noen dager kommer verkstedet tilbake for å spørre Cato om han har valgt en forsikring som beskytter ham mot motorsykkelhavari. Fordi Jaguaren er død.

Reparasjonen koster 135.000 kroner. Penger som Cato selv må betale fordi forsikringen ikke dekker den slags.

Cato synes prisen er helt absurd. Spesielt fordi elbilen ikke mangler mer enn 35.000 kilometer. Og derfor ikke eldre enn 6 år.

Som Jaguar-eieren forstår, skyldes den høye prisen at batteriet er defekt. Og at man må passe på at ladingen ikke overopphetes. I tillegg er det flere feil på bilen.

Men det er ingen hjelp å få. Jaguar-importøren i Norge mener imidlertid det er beklagelig at en bil med så lav kjørelengde er utgått. Men her er det heller ingen hjelp å få. Forhandleren benekter også det samme.

Her hjemme synes importøren heller ikke det er noe å gjøre. Men det handler mest om at Jaguar ikke synes bilene har noen problemer. Les mer om det her .

I hvert fall ikke av den typen som har fått Jaguar i USA til å kjøpe tilbake opptil 3000 I-Pace-modeller nettopp på grunn av batteripakkens mange problemer.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå...

Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....