Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret om å avslutte statlige subsidier til elbiler.
USAs president Donald Trump signerte mandag et dekret om å avslutte statlige subsidier til nye elbiler i landet.
Dekretet, som har tittelen «Unleashing American Energy», er en del av Trumps innsats for å snu tidligere politiske initiativer fra Biden-administrasjonen.
Dekretet legger til rette for en gjennomgang av eksisterende ordninger for elbiler. Trump understreker at han ønsker å fjerne det han kaller «urettferdige» subsidier og markedsvridninger som favoriserer elbiler på bekostning av andre teknologier.
Han argumenterer for at denne tilnærmingen begrenser forbrukernes valg og skader økonomisk utvikling. Blå. vil den nye presidenten droppe regelen som sier at 50 prosent av alle nye biler i USA må være elektriske innen 2030.
Trump kritiserer også skatterabattene og fordelene som gis til kjøpere av elbiler på grunn av den såkalte inflasjonsreduksjonsloven.
Avgiftsrabatten har tidligere hatt som mål å gjøre elbiler mer tilgjengelige for forbrukerne. Dekretet omfatter også stopp for offentlig finansiering av ladestasjoner for elbiler.
Samtidig har presidenten instruert myndighetene om å identifisere regler som ifølge ham legger «unødvendige byrder på forbrukerne når det gjelder fritt bilvalg».
Det er sannsynligvis en referanse til de eksisterende kravene til bilutslipp som Trump har kritisert tidligere.
Det skriver Bloomberg .
Under fjorårets valgkamp anklaget Trump gjentatte ganger tidligere administrasjoner for å innføre en slags «elbilmandat». Selv om et slikt krav formelt sett ikke eksisterer, er presidenten fortsatt kritisk til subsidier som har som eneste formål å øke salget av elbiler.
Trump har også fokusert på lover og regler som krever at den føderale regjeringen støtter infrastrukturen for elbiler.
Biden-administrasjonen har tidligere bevilget over 7 milliarder dollar til å utvide nettverket av ladestasjoner og ekstra midler til selskaper som bygger alt fra batteripakker til faktiske elbiler.
Dekretet, som ble undertegnet mandag, inneholder også en lempelse av krav til bilutslipp, som kan åpne for større produksjon av biler med forbrenningsmotor.
Trump iverksatte tidligere lignende tiltak under sin første periode som president, hvor han svekket utslippsstandardene satt av Obama-administrasjonen.
Trump mener at USA kan fremme landets økonomiske vekst ved å fjerne disse kravene. Blå. fordi det vil øke konkurranseevnen i bilbransjen. Så ifølge presidenten.
Den nyvalgte presidenten argumenterer for at bilistene selv skal kunne velge hvilke biler som passer deres behov, uten at staten påvirker markedet.
Presidentens kritikk av elbiler og statens rolle i utplasseringen av dem har fått blandede reaksjoner. Mens noen ser det som støtte til den tradisjonelle bilindustrien, advarer andre om at det kan føre til større klimautfordringer.
En ting fra hans forgjenger holder imidlertid den nye presidenten fast. Trump har ingen intensjon om å rote med forbudet mot kinesiske biler og programvare som Joe Biden kom gjennom kort tid før makten skiftet hender.
Forbudet mot kinesiske biler har allerede fått den svenske storbanken SEB til å advare om at Volvo kan bli forbudt i USA. Og dette selv om merket – i likhet med søstermerket Polestar – har fabrikker i USA.