Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin fรธrste dag pรฅ jobben for รฅ signere et dekret om รฅ avslutte statlige subsidier til elbiler.
USAs president Donald Trump signerte mandag et dekret om รฅ avslutte statlige subsidier til nye elbiler i landet.
Dekretet, som har tittelen ยซUnleashing American Energyยป, er en del av Trumps innsats for รฅ snu tidligere politiske initiativer fra Biden-administrasjonen.
Dekretet legger til rette for en gjennomgang av eksisterende ordninger for elbiler. Trump understreker at han รธnsker รฅ fjerne det han kaller ยซurettferdigeยป subsidier og markedsvridninger som favoriserer elbiler pรฅ bekostning av andre teknologier.
Han argumenterer for at denne tilnรฆrmingen begrenser forbrukernes valg og skader รธkonomisk utvikling. Blรฅ. vil den nye presidenten droppe regelen som sier at 50 prosent av alle nye biler i USA mรฅ vรฆre elektriske innen 2030.
Trump kritiserer ogsรฅ skatterabattene og fordelene som gis til kjรธpere av elbiler pรฅ grunn av den sรฅkalte inflasjonsreduksjonsloven.
Avgiftsrabatten har tidligere hatt som mรฅl รฅ gjรธre elbiler mer tilgjengelige for forbrukerne. Dekretet omfatter ogsรฅ stopp for offentlig finansiering av ladestasjoner for elbiler.
Samtidig har presidenten instruert myndighetene om รฅ identifisere regler som ifรธlge ham legger ยซunรธdvendige byrder pรฅ forbrukerne nรฅr det gjelder fritt bilvalgยป.
Det er sannsynligvis en referanse til de eksisterende kravene til bilutslipp som Trump har kritisert tidligere.
Det skriver Bloomberg .
Under fjorรฅrets valgkamp anklaget Trump gjentatte ganger tidligere administrasjoner for รฅ innfรธre en slags ยซelbilmandatยป. Selv om et slikt krav formelt sett ikke eksisterer, er presidenten fortsatt kritisk til subsidier som har som eneste formรฅl รฅ รธke salget av elbiler.
Trump har ogsรฅ fokusert pรฅ lover og regler som krever at den fรธderale regjeringen stรธtter infrastrukturen for elbiler.
Biden-administrasjonen har tidligere bevilget over 7 milliarder dollar til รฅ utvide nettverket av ladestasjoner og ekstra midler til selskaper som bygger alt fra batteripakker til faktiske elbiler.
Dekretet, som ble undertegnet mandag, inneholder ogsรฅ en lempelse av krav til bilutslipp, som kan รฅpne for stรธrre produksjon av biler med forbrenningsmotor.
Trump iverksatte tidligere lignende tiltak under sin fรธrste periode som president, hvor han svekket utslippsstandardene satt av Obama-administrasjonen.
Trump mener at USA kan fremme landets รธkonomiske vekst ved รฅ fjerne disse kravene. Blรฅ. fordi det vil รธke konkurranseevnen i bilbransjen. Sรฅ ifรธlge presidenten.
Den nyvalgte presidenten argumenterer for at bilistene selv skal kunne velge hvilke biler som passer deres behov, uten at staten pรฅvirker markedet.
Presidentens kritikk av elbiler og statens rolle i utplasseringen av dem har fรฅtt blandede reaksjoner. Mens noen ser det som stรธtte til den tradisjonelle bilindustrien, advarer andre om at det kan fรธre til stรธrre klimautfordringer.
En ting fra hans forgjenger holder imidlertid den nye presidenten fast. Trump har ingen intensjon om รฅ rote med forbudet mot kinesiske biler og programvare som Joe Biden kom gjennom kort tid fรธr makten skiftet hender.
Forbudet mot kinesiske biler har allerede fรฅtt den svenske storbanken SEB til รฅ advare om at Volvo kan bli forbudt i USA. Og dette selv om merket โ i likhet med sรธstermerket Polestar โ har fabrikker i USA.