Puritanerne vil sannsynligvis rynke pannen. Men i 2021 fikk denne Mercedes 300CE fra 1988 både manuell girkasse og Toyota-motor.
Rett må være rett. 2JZ-motoren i denne Mercedes 300CE er ikke Toyotas oppfinnelse alene. Bilmerket ba Yamaha om en god del hjelp.
Hvilket de fikk, og resten? Ja, det er historie. Og faktisk har verken det ene eller det andre japanske selskapet noe med denne 36 år gamle Mercedesen å gjøre.
Det endrer imidlertid ikke på at bilen fikk den ene 3-liters, 6-sylindrede motoren byttet ut med den andre en gang i 2021. Og seks manuelle gir slik at den ikke trenger å være treg.
Men den er velholdt. Til og med så bra at du virkelig må være en Mercedes-kjenner – eller se under det lange panseret – for å finne ut. Selv om hytta faktisk også sladrer om ombyggingen.
LES OGSÅ: Sjelden Porsche forkledd som VW-buss søker ny eier
Imidlertid forteller den kremfargede skinn- og aluminiumsgirknotten bare deler av historien. Speedometeret er gjort digitalt. Og da burde vi nok ha mistet den siste Mercedes-puritaneren.
Hvis du fortsatt leser med, kan vi kort si at den digitale triptelleren holder styr på 70 000 miles, tilsvarende 112 000 kilometer. Selger opplyser imidlertid at bilens totale kjørelengde er ukjent.
Det samme er antall hestekrefter. Selv om BorgWarner-laderen i det minste indikerer at det sannsynligvis er litt mer enn de originale 180 hestekreftene å leke med. Bare litt.
Det er heller ingen tvil om at en tilsvarende ombygging her hjemme vil koste mye mer enn de 36.000 dollarene, tilsvarende en kvart million kroner, som bilen nettopp er solgt for hos Bring A Trailer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!