Elbiler taper verdi. Sånn er det. Men spesielt på de virkelig dyre som BMW iX gjorde de to første årene virkelig vondt. En ny rapport viser at bilene stuper.
Over en periode på bare to år synker prisen på mange nye elbiler drastisk. I noen tilfeller er tapet mer enn 25 prosent. Andre stuper med 30 prosent.
Et regnestykke fra Finn.no, publisert av avisen VG , viser at flere elbiler av årsmodell 2022 allerede har mistet opptil en tredjedel av opprinnelig verdi.
Hongqi E-HS9, som også er i Danmark, registrerte det største relative prisfallet. Dette kan imidlertid skyldes et relativt lite marked og svært dyre reservedeler. Les mer om det her.
Statistikken viser at de dyreste elbilene opplever de største økonomiske tapene, mens de dyreste bilene med forbrenningsmotor har hatt lavere verdifall.
Biler verdt millioner dominerer listen over biler som har tapt mest verdi. Og det er kanskje ikke så rart at de virkelig dyre bilene må ta de største slagene.
Her er elbilene som har krasjet mest på bare 2 år
Et eksempel er Porsche Taycan Cross Turismo fra 2022. Dersom eierne selger bilene i 2024 eller tidlig i 2025, må de være forberedt på et betydelig verditap. Faktisk flere hundre tusen kroner.
Gjennomsnittsprisen for Taycan Cross Turismo-modellen var ifølge Finn.no 1 216 433 norske kroner i 2022. I 2024 kunne man i snitt få 875 184 kroner for samme bil som ble brukt.
Det er et tap på 341.249 kroner.
BMW iX xDrive 50 nærmer seg Porsche Taycan Cross Turismo med et gjennomsnittlig tap på 341.166 kroner.
I 2022 var snittprisen 1.157.376 kroner. Mot slutten av 2024 skal iX-eiere ikke regne med å få 816.210 kroner for samme bil.
Audi e-tron GT, basert på samme plattform som Porsche Taycan, er en annen bil som stuper i verdi. Bilen har tapt over 300.000 kroner på to år.
Gjennomsnittsprisen i 2022 var 1.007.798 kroner. I 2024 var prisen 701.335 kroner på bruktmarkedet.
Blant bilene i millionklassen som holder prisen best er Volvo XC90. Det er riktignok ikke en fullverdig elbil men en plug-in hybrid.
Snittprisen for Volvo XC90 var 994.329 kroner. I 2024 er gjennomsnittlig salgspris 812.523 kroner. Det gir et tap på 181.806 kroner.
Vær forsiktig, det er mye penger. Men sammenlignet med både BMW og Porsche, som er helelektriske, er det en no-brainer.
Nissan Leaf, som riktignok er en mer budsjettvennlig elbil, og noe de fleste sjåfører har råd til, taper minst i verdi ifølge de norske tallene.
I snitt forsvinner 75.000 norske kroner, tilsvarende 47.000 danske kroner, etter to år i en Nissan Leaf. Spørsmålet er hva du som sjåfør foretrekker å kjøre?