Den svenske bilimportøren Hedin Mobility, som de siste årene har kjøpt opp flere selskaper i Danmark, risikerer å få slettet en rekke lån etter milliardtap i siste kvartal.
Den svenske bilimportøren Hedin Mobility, som eier en rekke danske selskaper, står overfor et milliardtap.
Konsernet, som har hatt store økonomiske problemer i år, bryter obligasjonsvilkårene på grunn av det dårlige regnskapet og risikerer å få kansellert en rekke store lån.
Dette skriver Dagens Industri .
Hedin Mobility har tapt betydelige summer på bilsalg i løpet av året, og alene i tredje kvartal ble tapet på 112 millioner kroner i Sverige.
Inkludert rentekostnader på 1,2 milliarder svenske kroner (cirka 780 millioner danske kroner, red.), ender konsernets samlede tap på over én milliard kroner.
LES OGSÅ: Peugeot stopper leveranser fordi biler sprekker
For å finansiere en rask ekspansjon utstedte Hedin Mobility en obligasjon på én milliard kroner i fjor.
Lånevilkårene tilsier at netto gjeld i selskapet skal være under 2,75 ganger driftsresultatet. Men gjelden har nå økt til 17,73 ganger driftsresultatet, skriver svenske medier.
Rentedekningsgraden, som angir hvor mange ganger overskuddet dekker renten, har falt fra tre ganger til 0,32 ganger overskuddet.
Situasjonen tvinger Hedin Mobility til å be långiverne om å utsette en rekke krav i låneavtalene for å unngå umiddelbar tilbakebetaling.
– De trenger nok en kapitaltilførsel fra eierne, sier DIs ekspert Magnus Dagel.
– I løpet av det siste året har bilmerkene redusert prisene på nye elbiler betydelig. Noe som påvirker muligheten for å tjene på eksisterende beholdninger samt tilbakekjøpsforpliktelser for leasede biler negativt, sier administrerende direktør Anders Hedin.
På hjemmebane har den svenske bilgiganten blant annet kjøpt opp importen av Iveco og den danske BMW-spesialisten Koed A/S.
Tidligere i år trakk Hedin seg ut av det tyske markedet da importen av kinesiske BYD ble solgt tilbake til selve BYD. Les mer om det her .