Elbilen bZ4x er en så stor sak for Toyota at japanerne ønsker å skrote navnet. Og nå sier den norske importøren at de har lært av krisen.
På hjemmebane har kritikken regnet ned over Toyotas første, masseproduserte forsøk på en elbil med ledning. Men det er ikke bare i Danmark det har gått dårlig.
Nordmennene liker heller ikke bilen. I nord vil administrerende direktør Piotr Pawlak erkjenne at det ble gjort feil.
Det forteller han til media Motor .
– Vi har lært av bZ4X-krisen. De nye bilene skal være egnet for norsk bruk når det gjelder lading, og de skal være tilgjengelige med firehjulstrekk, sier han.
Akkurat som hjemme saget nordmennene den japanske elbilen på midten for å ha rekkevidde, fungere dårlig på vinterføre og generelt være en dårlig idé for elbil.
Administrerende direktør i Norge mener likevel at Toyota selger flest elbiler av alle i landet. Ikke i 2025. Men fra 2026 tror han det tar av.
– Vi skal være det mest solgte merket i 2026 i Norge. Vi når det ikke i 2025, de nye bilmodellene kommer for sent på året. Husk at vi nå har hatt en god markedsandel med én elbilmodell, med de nye er «sky is the limit».
Derimot har ledelsen i Japan varslet at de kutter kraftig på produksjonen av elbiler. Les mer om det her .
På hjemmebane var Toyota det tredje mest solgte bilmerket i 2024. Men elbilen bZ4x var fortsatt klar i regnskapet. 1.798 biler ble produsert. Til sammenligning solgte den danske importøren nesten like mange Corolla-modeller og enda flere av Yaris og Aygo X.
Totalt solgte Toyota i underkant av 14.000 av de totalt 173.000 nye personbilene som kom på danske veier i løpet av 2024. Bare Volkswagen og Tesla gjorde det bedre.
Sistnevnte fikk 16.000 nye biler ut til danske sjåfører i fjor. Det er mange. Og ikke uansett, for i 2023 solgte Tesla hele 22.325 biler her.