Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav.
Det nye amerikanske elbilmerket Slate har presentert en bil uten el-vinduer og på stålhjul. Sistnevnte må kundene selv skaffe.
Et nytt amerikansk bilmerke, Slate, har nettopp lansert sin første bil. Det er en elektrisk pickup rettet mot svært prisbevisste kunder.
Startprisen forventes å ligge på rundt 175.000 danske kroner, inkludert eventuelle subsidier. Modellen, som også kan konfigureres som en SUV, er en annen tilnærming til elbilmarkedet. Den fokuserer på grunnleggende funksjonalitet til en lav pris.
Slate er vesentlig forskjellig fra mange andre nye elbiler. Den kommer i en ekstremt enkel grunnversjon. Bilen har manuell betjening av vinduene via sveiver. Den kommer også kun med bakhjulsdrift og på stålhjul.
Interiøret er også minimalistisk. Det er ingen radio, høyttalere eller dørlommer som standard. Tanken er å holde startprisen så lav som mulig.
Selskapets administrerende direktør, Chris Barman, sier: "Det er en enorm kundebase der ute på jakt etter en rimelig bil." Dette understreker selskapets strategi.
Bilens informasjonssystem er også enkelt. En liten skjerm foran rattet viser nødvendig informasjon. Dette inkluderer hastighet og bilde fra ryggekameraet. Det er ingen stor sentral berøringsskjerm.
Elbilen fra Slate er ren DIY-konstruksjon
Øvrige funksjoner styres via førerens egen mobiltelefon. Telefonen kan plasseres i en spesialdesignet holder. Det er en løsning for å spare kostnader på innebygd maskinvare.
En sentral del av konseptet er muligheten for senere oppgraderinger. Slate planlegger å tilby et bredt utvalg av tilbehør. Bileiere kan installere det meste av tilbehøret selv.
Slate vil gi gjør-det-selv-manualer for formålet. Dette gjør at eiere kan tilpasse bilen over tid. Det er en fleksibel modell for bilhold.
Blant tilbehøret er det to forskjellige sett. De kan forvandle pickup-versjonen til en SUV. Dette gir bilen en dobbel funksjon.
Andre tilgjengelige oppgraderinger inkluderer elektriske vinduer og høyttalere. Du kan også kjøpe setetrekk og setevarme. Dette gir økt komfort senere.
Rekkevidde, lading og fremtidsplaner for skifer
Slate vil tilby bilen med to batteristørrelser i samme modell. En pakke på 52,7 kWh og en på 84,3 kWh. Rekkevidden er oppgitt i henhold til den amerikanske EPA-standarden. Dette tilsvarer cirka 400 km for den lille pakken og 640 km for den store.
Bilen støtter hurtiglading med opptil 120 kW. Dette gir rimelige ladetider mens du er på farten.
Chris Barman erkjenner imidlertid bilens begrensninger i et intervju med Inside EVs .
– Vi vet at det ikke er en bil for alle, spesielt hvis du skal kjøre veldig langt, sier han.
Produksjonen av Slates første bil skal etter planen begynne sent i 2026. Bilmerket har imidlertid allerede ambisiøse mål for fremtiden. Om bare noen få år skal de bygge minst 150 000 biler i året.
Interessen for nye elbilmerker og spesielt elektriske pickuper er svingende. Ford hadde for eksempel så store problemer med å selge den elektriske versjonen av F-150 at produksjonen måtte kuttes betydelig.
Andre bilmerker som forsøkte lignende prosjekter har allerede gått konkurs. Les mer om det her .
