Josh Cowans Volkswagen ID.4 har for tiden vært på verkstedet i 7,5 måneder. Volkswagen har ikke verktøy til å reparere bilen.
Eieren av en Volkswagen ID.4 er nå i åpen konflikt med bilmerket etter at elbilen hans har stått i garasjen i hele 7,5 måneder uten å bli reparert. Situasjonen er så rask at han nå vurderer å ta saken for retten.
Josh Cowan hadde opprinnelig sett frem til å bytte til elbil og valgte etter nøye vurdering en Volkswagen ID.4.
Hans forventning var at overgangen til elbil skulle være grei, spesielt fordi han hadde hatt gode erfaringer med Volkswagen-biler over flere tiår. Hans tidligere biler fra merket hadde sjelden trengt verkstedbesøk, og han regnet med at det samme ville gjelde ID.4-modellen.
Men kort tid etter at bilen ble levert begynte det å dukke opp problemer. Først tente varsellampen for kollisjonsputesystemet, og samtidig la Josh merke til en merkelig lyd da bilen akselererte.
Bekymret tok han kontakt med forhandleren, som raskt fant ut at girkassen tilsynelatende var defekt.
Reparasjonen skulle imidlertid vise seg å trekke ut. Det krevde spesialverktøy fra Volkswagen, som verkstedet ikke hadde tilgjengelig. Mens bilen sto stille, ble det også oppdaget ytterligere problemer med ID.4. Inkludert to tilbakekallinger som heller ikke var korrigert.
– Så nå blir den værende der. På verkstedet. Sju og en halv måned har nå gått. Det er ytterligere to tilbakekallinger på bilen som har kommet opp i mellomtiden. Noe de ikke har korrigeringer for, forteller Josh Cowan om sin situasjon.
Volkswagen-forhandleren forsøkte å løse konflikten ved å tilby Josh en erstatning på i underkant av 20.000 danske kroner.
Men han har avslått tilbudet og i stedet besluttet å ta saken videre til domstolene. Historien har fått internasjonal oppmerksomhet og har blitt omtalt av blant annet WFTV Channel 9 og Autoblog .
Denne saken kommer på et uheldig tidspunkt for Volkswagen, som allerede har slitt med problemer i sitt elbilprogram, inkludert kritikk av bilenes programvare. Nå blir det opp til retten å avgjøre hvem som har loven på sin side i denne konflikten mellom bileier og bilprodusent.
Dette er imidlertid ikke fordi Volkswagen-biler med forbrenningsmotorer er feilfrie design. Boosted hjalp bl.a. Hans Ole Andersen, da Volkswagen i Danmark ville ha 70.000 kroner av ham for en reparasjon. Les mer om det her .