Elbil på verksted i 7,5 måneder – kan ikke repareres

Josh Cowans Volkswagen ID.4 har for tiden vært på verkstedet i 7,5 måneder. Volkswagen har ikke verktøy til å reparere bilen.

Eieren av en Volkswagen ID.4 er nå i åpen konflikt med bilmerket etter at elbilen hans har stått i garasjen i hele 7,5 måneder uten å bli reparert. Situasjonen er så rask at han nå vurderer å ta saken for retten.

Josh Cowan hadde opprinnelig sett frem til å bytte til elbil og valgte etter nøye vurdering en Volkswagen ID.4.

Hans forventning var at overgangen til elbil skulle være grei, spesielt fordi han hadde hatt gode erfaringer med Volkswagen-biler over flere tiår. Hans tidligere biler fra merket hadde sjelden trengt verkstedbesøk, og han regnet med at det samme ville gjelde ID.4-modellen.

Men kort tid etter at bilen ble levert begynte det å dukke opp problemer. Først tente varsellampen for kollisjonsputesystemet, og samtidig la Josh merke til en merkelig lyd da bilen akselererte.

Bekymret tok han kontakt med forhandleren, som raskt fant ut at girkassen tilsynelatende var defekt.

Reparasjonen skulle imidlertid vise seg å trekke ut. Det krevde spesialverktøy fra Volkswagen, som verkstedet ikke hadde tilgjengelig. Mens bilen sto stille, ble det også oppdaget ytterligere problemer med ID.4. Inkludert to tilbakekallinger som heller ikke var korrigert.

– Så nå blir den værende der. På verkstedet. Sju og en halv måned har nå gått. Det er ytterligere to tilbakekallinger på bilen som har kommet opp i mellomtiden. Noe de ikke har korrigeringer for, forteller Josh Cowan om sin situasjon.

Volkswagen-forhandleren forsøkte å løse konflikten ved å tilby Josh en erstatning på i underkant av 20.000 danske kroner.

Men han har avslått tilbudet og i stedet besluttet å ta saken videre til domstolene. Historien har fått internasjonal oppmerksomhet og har blitt omtalt av blant annet WFTV Channel 9 og Autoblog .

Denne saken kommer på et uheldig tidspunkt for Volkswagen, som allerede har slitt med problemer i sitt elbilprogram, inkludert kritikk av bilenes programvare. Nå blir det opp til retten å avgjøre hvem som har loven på sin side i denne konflikten mellom bileier og bilprodusent.

Dette er imidlertid ikke fordi Volkswagen-biler med forbrenningsmotorer er feilfrie design. Boosted hjalp bl.a. Hans Ole Andersen, da Volkswagen i Danmark ville ha 70.000 kroner av ham for en reparasjon. Les mer om det her .

https://www.youtube.com/watch?v=b3lE6tWR67M


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...