En lekkasje fra Kina avslører at den nye BYD Han L lader med to ladekabler samtidig. Det reduserer ladetiden betydelig fra 10 til 80 prosent.
En ny elbil fra den kinesiske produsenten BYD har blitt lekket og den ser ut til å ha en imponerende ladehastighet. Elbilen, kalt Han L, kan lades med to ladekabler samtidig takket være en ny teknologi.
BYD Han L er bygget på en 945V-arkitektur, som muliggjør hurtiglading. Ifølge lekkasjen kan elbilen lades fra 16 til 80 prosent på bare 10 minutter. En full lading fra 80 til 100 prosent tar ytterligere 14 minutter.
Elbilen skal ha to elmotorer som leverer en samlet effekt på 1.085 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tar 2,7 sekunder.
Dette skriver CarNewsChina .
Han L er utstyrt med BYDs nye Blade-batteri, som har høyere energitetthet enn tidligere modeller. I tillegg til elbilvarianten forventes også Han L å bli lansert som en plug-in hybrid.
Modellen forventes å bli presentert i mars etter kinesisk nyttår. Om bilen rekker utenfor Kinas grenser – og dermed potensielt til Danmark – er foreløpig ikke kjent.
Men det er ikke første gang de kinesiske bilmerkene prøver å skille seg ut med teknologi som de vestlige konkurrentene ikke har. For eksempel kan den BYD-utviklede YangWang U9 hoppe på stedet.
Ja, den er god nok. Men det har allerede gitt minst én eier problemer med politiet. Les mer om det her .
På den annen side er heller ikke bilene fra Kina immune mot alt. Spesielt ikke konkurrentene. Bare i Kina er konkurransen mellom merkene så hard at det fra flere hold forventes at kun de få største av dem vil være igjen om få år.
Omvendt mener et merke som Nio, som floppet stygt i Danmark og i fjor sparket sin danske direktør, at det er blant de fem største bilmerkene i verden innenfor en like kort tidsramme.
På våre egne breddegrader sliter bilmerker med å holde seg i live i virksomheten. Blå. vil Volkswagen forsøke å kvitte seg med en gigantisk gjeld ved å stenge flere fabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd før.
Nyheten om fabrikknedleggelsen førte tidligere denne måneden til rykter om at flere kinesiske merker er interessert i å kjøpe Volkswagen ut av fabrikken. På denne måten kan kineserne endre og unngå straffetollen som EU la i fjor på alle elbiler bygget i Kina.