Det må være dyrere og vanskeligere å kjøre bil. Og da må det fremfor alt gå saktere, sier trafikkforskeren.
Skal noen klimamål nås, er det ikke nok å stole på at elbiler skyver diesel- og bensinbiler av veiene.
Det trengs flere forbud. Det mener trafikkforsker Till Koglin fra Lunds universitet i Sverige.
I et intervju med svenske STV nevner han noen av tiltakene han mener er helt nødvendige. Blant annet må det etableres langt flere miljøsoner, og langt flere bilister må betale en såkalt rushtidsavgift.
Det må ikke bygges flere kjøpesentre og samtidig må antallet parkeringsplasser reduseres kraftig.
LES OGSÅ: Nå får politiet flere våpen å jage sjåfører med
I tillegg vil trafikkforskeren forby alle hastigheter over 20 km/t. Blant annet. fordi det blir en billigere tvangsfesting.
– Da slipper vi å bygge egen infrastruktur for syklister, og vi kan blande ulike typer trafikk.
Till Koglin påpeker i den forbindelse at flere europeiske byer allerede er godt i gang med å kaste bilene ut av byene.
Blant annet. i den belgiske byen Gent, hvor biler nå er nesten totalt forbudt. Paradoksalt nok har svensk-kinesiske Volvo en bilfabrikk i byen.
I den tyske byen Frankfurt skal syklistene imidlertid heller ikke spares. Her er det i likhet med bilister blitt ulovlig å kjøre over 20 km/t på to hjul. Les mer her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!