Elbilselskapet går konkurs etter 18 år med tap

Move About har gått med underskudd helt siden stiftelsen i 2007. 18 år senere har energiselskapet Q8 slått partiet konkurs.

Elbilselskapet Move About, som har opplevd økonomisk motvind i 18 år, har nå slått seg konkurs. Dette ifølge informasjon fra den svenske kredittrapporten .

Selskapet, som forsøkte å etablere seg som en betydelig aktør i det skandinaviske markedet for elbildeling, har aldri klart å skape en bærekraftig økonomi.

Konkursen markerer også slutten på en lang periode med økonomisk motgang.

Move About ble grunnlagt i Norge i 2007, og året etter utvidet selskapet til Sverige. Her etablerte selskapet en flåte på rundt 100 biler.

Men selv da haltet det med å tjene penger. Selskapet opplevde konstante tap og prøvde å finne alternative løsninger.

Går konkurs etter 18 år med tap

Olof Jonasson, tidligere administrerende direktør i Move About, overtok ansvaret for restrukturering og avvikling av datterselskapene. Ifølge Jonasson ble datterselskapene vellykket avviklet slik at de kunne selges bort.

Move About etablerte seg i hele Skandinavia med mål om å utvide til Tyskland. Til tross for utvidelsesplanene, fortsatte selskapet å oppleve økonomiske tap. Hvert år tapte selskapet flere millioner kroner.

De økonomiske vanskelighetene ble forsterket av pandemien og de vanskelige forholdene i aksjemarkedet for mindre selskaper.

Jonasson mente at koronaårene bare har gjort ting verre for selskapet.

Move About hadde også store problemer med å tiltrekke seg privatkunder. Flertallet av kundene var bedrifter eller myndigheter. Inntektene var ikke tilstrekkelige til å skape en solid økonomi.

– Kjernevirksomheten var mange bedrifts- og kommunale basseng, de kjøpte tjenesten, og det ga en grunninntekt, som faktisk er bra. Men det var vanskelig å oppnå lønnsomhet i selskapet, sier Olof Jonasson.

Jonassons primære oppgave var å avvikle Move Abouts ulike avdelinger. Etter at den norske filialen ble nedlagt, overtok energiselskapet OKQ8 den svenske filialen i 2023.

– OKQ8 kjøpte selskapet i 2023. Men de kjøpte ikke navnet. Det viktigste var at alt personell og drift ble gjort internt, sier Olof Jonasson.

Byretten har nå slått selskapet konkurs og oppnevnt bobestyrer. Ifølge Jonasson vil bostyrers arbeid være begrenset da selskapet ikke har vært aktivt.

Videre er det nesten ingen gjeld igjen.

Konkursen skyldes manglende økonomiske ressurser til å dekke kostnadene ved en avvikling. Move About bestod i hovedsak av utstyr og personell som ble overtatt av OKQ8.

– Det var nesten ingen gjeld i selskapet, men heller ingen eiendeler, så det blir overført til landsretten for å begjære seg konkurs. J

— Jeg ser egentlig ikke på det som så dramatisk, men bare et normalt tiltak, siden selskapet ikke eksisterer lenger, forklarer Olof Jonasson til Carup.

Selskapets virksomhet videreføres av OKQ8.

– Da de kjøpte oss overtok de virksomheten, men ikke firmanavnet. «Nå fungerer det innenfor OKQ8s virksomhet», avslutter Olof Jonasson.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...