Elon Musk innrømmer at Teslas markedsavdeling ikke har gjort det bra nok. Derfor er alle ansatte nå oppsagt.
Tesla har ikke noe PR-team i USA. Og nå har bilmerket heller ingen markedsavdeling. Avdelingen, som ellers nylig ble etablert internt i bilfirmaet, er nå en saga blott.
Det skriver Bloomberg .
Det skjer som en del av Elon Musks planer om å sparke mer enn 10 prosent av Teslas ansatte rundt om i verden. Planer som ble offentlig kjent forrige uke.
Ifølge Bloomberg sier kilder «nær Tesla» at hele markedsføringsteamet, som består av 40 ansatte ledet av seniorsjef Alex Ingram, nå er en saga blott.
LES OGSÅ: 20 år gamle Axel eier bilskiltet «Fetaost»
På sitt eget sosiale medie «X» bekrefter Elon Musk kritikken som er fremsatt av markedsførernes arbeid.
– Det er sant. Reklamene var altfor generiske. Det kunne vært reklame for hvilken som helst bil, heter det i et innlegg fra Tesla-direktøren.
Motsatt har flere «X»-brukere tilbudt Tesla hjelp med sakene nå som det ikke finnes noen markedsførere lenger. Noen av dem vil til og med gjøre det gratis, skriver de.
Tross alt går Tesla gjennom en tøff tid akkurat nå. Ganske kort tid etter ble bl.a. prisene i det danske modellprogrammet ble ellers hevet, de er satt ned igjen.
Dette skyldes blant annet at salget til Tesla har falt med hele 13,3 prosent i løpet av første kvartal 2024. I hvert fall sammenlignet med samme periode i fjor.
Et dårlig salg er imidlertid ikke alt. Teslas kunngjøring om at 10 prosent av de ansatte vil være fri, kunne vært mye høyere. Ifølge Bloomberg ville Elon Musk si opp 20 prosent av alle Tesla-ansatte.
Motsatt ønsker han og styret at merkevarens aksjonærer skal godkjenne en vanvittig lønnspakke. Noe som Musk faktisk tok styrets ord for tilbake i 2018. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!