Jeg lurer på om den stolte Enzo Ferrari ville snu graven om han kunne se hva som har blitt av firmabilen hans, en Ferrari 330 GT 2+2 fra 1962 på Facebook.
Enzo Ferraris firmabil – en prototype av Ferrari 330 GT 2+2 – har nylig blitt lagt ut for salg på Facebook Marketplace .
Bilen, som en gang tilhørte Ferrari-gründeren selv, fremstår som en sjeldenhet i bilhistorien at den er. Hvis historien om det er god nok.
Nettopp denne Ferrari 330 GT 2+2 har i sin tid fått chassisnummer 4085 og er ifølge selger det aller første eksemplet på modellen.
Bilen er designet av Pininfarina og kombinerer klassiske linjer med en funksjonell hytte som i 1960-målinger kunne romme fire voksne.
Den er utstyrt med en 4-liters V12-motor med tre forgassere, som produserte 300 hestekrefter fra fabrikk. Toppfarten var på imponerende 245 km/t, noe som var voldsomt for 62 år siden.
LES OGSÅ: Sverige forbyr bensinstasjoner å vise prisen på bensin
Selgeren hevder at bilen har blitt restaurert for svimlende $285.000. Det tilsvarer 2 millioner danske kroner.
Det skriver The Drive.
Pengene brukes til å holde bilen i nåværende stand. I tillegg skal det medfølge dokumentasjon som både bekrefter bilens tidligere eierskap og hele dens restaureringshistorikk.
Hvis disse påstandene holder vann, vil bilen sannsynligvis tiltrekke seg kjøpere som er villige til å betale en betydelig sum for å være og eie en del av Ferrari-historien.
Det er imidlertid uvanlig å se en så sjelden og historisk viktig bil oppført for salg på en plattform som Facebook Marketplace. Biler av det kaliberet selges vanligvis av anerkjente auksjonshus som spesialiserer seg på klassisk liv og tilbyr detaljerte beskrivelser og profesjonell fotografering.
At bilen i stedet har havnet et sted hvor man kan hente en rusten Honda Civic som var svart fra fabrikken til skrapmetallprisen.