Det vil både gi kortere reisetid og færre trafikkulykker dersom bilister får forbud mot å kjøre over 30 km/t og el-hjul kun kjører i 20 km/t.
Den frivillige organisasjonen European Road Safety Council (ETSC) oppfordrer EU til å forby hastigheter over 30 km/t i urbane områder der bilister deler veien med syklister.
Formålet med forslaget er å bedre trafikksikkerheten og redusere antall ulykker i tettere befolkede områder. I følge ETSC kan lavere fartsgrenser også føre til jevnere trafikkflyt.
ETSC anbefaler at grunnhastigheten for elektriske scootere senkes til 20 km/t og for andre motoriserte kjøretøy til 30 km/t.
Samtidig foreslår de å heve aldersgrensen for bruk av el-scooter til 16 år. Om de foreslåtte fartsgrensene skriver forskerne George Yannis og Eva Michelaraki:
– Det er en myte om at en fartsgrense på 30 km/t ville føre til økte trafikkork og økte kostnader. Det støttes ikke av forskning, heter det.
De viser blant annet til erfaringer fra Sveits, der lavere hastighet har gitt færre trafikkork og kortere reisetid.
Wales har også innført en lavere fartsgrense på 20 mph (ca. 32 km/t) som standard i alle byområder, noe som har ført til færre ulykker og redusert bilskader med 20 prosent.
I flere EU-land finnes det allerede lignende initiativ. Danmark har for eksempel en fartsgrense på 20 km/t for elektriske scootere. Mens Østerrike har vedtatt en lov som gir byer bedre mulighet til å senke hastigheten til 30 km/t.
ETSC ønsker at alle EU-land skal implementere lignende forbud og innføre sanksjoner for manipulering av fartsbegrensere.
I tillegg legger ETSC vekt på økte sikkerhetskrav for elektriske vogner, inkludert bedre bremseytelse, begrenset akselerasjon og krav til horn og front- og baklys.
De ønsker også at EU innfører krav om automatisk bremsesystem for elsykler, inspirert av reglene for personbiler og tyngre motorkjøretøyer.
I enkelte land som Norge og Finland er det allerede meldt om færre skader etter innføringen av strengere regler for elektriske trikker, inkludert restriksjoner på hastigheten om natten.