9. mars, 2025

EU: Bensin- og dieselbiler skal fortsatt være forbudt i 2035

Til tross for protester fra store deler av bilindustrien, står EU fast på at kjøp av både nye diesel- og bensinbiler skal forbys fra 2035.

EU insisterer på et forbud mot salg av nye diesel- og bensinbiler fra 2035.

Det betyr at det i fremtiden kun vil være mulig å kjøpe biler som ikke slipper ut CO2. Formålet er å redusere transportsektorens klimapåvirkning og fremme bruk av biler som utelukkende går på strøm.

Det skriver Reuters .

Samtidig som bl.a. Dansker kjøper stadig flere elbiler – ved inngangen til 2024 var det registrert 344 423 elbiler i Danmark – derimot er interessen kjøligere i resten av EU.

Faktisk viser nye tall fra ACEA, sammenslutningen av europeiske bilmerker, at bare 1,8 prosent av den europeiske bilparken går på strøm.

EU mener fortsatt at et forbud mot forbrenningsmotoren er nødvendig

Dette står i sterk kontrast til forholdene hjemme. Av 164.183 nye og importerte biler for privatpersoner, var 121.817 elbiler, noe som tilsvarer 74,2 prosent.

Populariteten skyldes imidlertid at staten støtter elbiler med svært lave eller ingen registreringsavgifter i det hele tatt. Regjeringen er heller ikke klar til å endre det.

Parallelt med denne utviklingen har antallet diesel- og bensinbiler gått ned. I 2021 var det 66.575 elbiler på de danske veiene, og på fire år er antallet mer enn femdoblet.

I samme periode er antall dieselbiler redusert med 160.492, noe som tilsvarer en nedgang på cirka 20 prosent. Antall bensinbiler har gått ned med 93.055, tilsvarende rundt fem prosent.

Det er ennå for tidlig å si om EUs gjentatte vedtak om å forby alle bensin- og dieselbiler vil endre forbrukernes appetitt på elbiler.

For bilmerkene kan egentlig ikke føle det. Det vil si ønsket. I stedet har flere av de store – som Volkswagen – akkumulert gjeld som er så massiv at den truer med å legge ned hele virksomheten.

Og hos Nissan er direktør Makoto Uchida ikke i tvil om at merket vil stenge hvis det ikke foreligger en redningsplan.

Overgangen, som kanskje eller kanskje ikke er i gang i Europa, har også reist spørsmål om infrastruktur og kapasitet i strømnettet, og det er fortsatt debatt om hvordan elbiler presterer når det gjelder rekkevidde og ladetider.

Men du trenger faktisk ikke lete i utlandet for å finne problemene elbiler forårsaker. I en liten stasjonsby på Sjælland skal det brukes 400 liter diesel i døgnet for å lade elbiler. Les mer om det her .

Det er allerede politiske diskusjoner om hvordan overgangen skal skje og hvordan man kan sikre stabil strømforsyning og utvidelse av ladeinfrastrukturen.

Flere – spesielt blant de tyske underleverandørene til og i bilindustrien – har kritisert EUs vedtak.

Blå. Bosch mener et totalforbud mot fossildrevne biler begrenser forbrukernes valg. Andre, som BMW, påpeker at det er nødvendig for EU å holde seg åpen for teknologiske løsninger, da elbilen ikke kan stå alene.

Latest

Don't miss

Skylder 19 milliarder kroner – nå er gründeren sparket ut

KTM, som skylder 19 milliarder kroner og som snart...

Volvo ES90 lekket før premieren – kjører 700 kilometer

Volvo ES90 blir offisielt presentert i morgen. Men bilder...

Nå kan du prøvekjøre den nye kinesiske SUV-en – Hongqi EHS7

Nå er det en mulighet til å oppleve Hongqi...

Elbilselskapet går konkurs etter 18 år med tap

Move About har gått med underskudd helt siden stiftelsen...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Selv Toyota selger nå flere elbiler enn Tesla

Det er ikke bare Teslas aksjekurs som raser mot bunnen. Det samme gjør bilsalget. I Norge selger Toyota nå flere elbiler enn amerikanerne. I...

Red Bull-milliardær har kjøpt den legendariske Formel 1-kolleksjonen

Mark Mateschitz (32), som eier nesten halvparten av Red Bull Group, har kjøpt hele samlingen av Formel 1-biler til Bernie Ecclestone (94). Tidligere Formel...

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er...

Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknologi

Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren selv til den kommende erstatningen, som vil bli kalt Volkswagen ID.1. Amerikanske Rivian skal levere...

Nissan kan begjære seg konkurs – forventer å tape 3,8 milliarder

Nissans direktør Makoto Uchida er ikke i tvil om at bilmerket vil gå konkurs dersom det ikke foreligger en redningsplan etter et forventet underskudd...

Porsche kjøper et konkursrammet bilselskap med milliardgjeld

Porsche har kjøpt Varta AG ut av batteridivisjonen V4Drive. Avtalen innebærer at batterikonsernets gjeld blir nedskrevet med milliarder av kroner. Porsche har kjøpt batteriprodusenten...

BMW saksøker BYD igjen – "kineserne stjeler"

Uenigheter mellom BMW og BYD har endt i retten. Denne gangen anklager tyskerne kineserne for å ha stjålet modellnavnet. BMW har nok en gang...

Dyre elbiler stuper – taper 341.000 kroner på 2 år

Elbiler taper verdi. Sånn er det. Men spesielt på de virkelig dyre som BMW iX gjorde de to første årene virkelig vondt. En ny...

Ford Focus skal do – hele fabrikken lukker i 2025

Ford Focus har vært i produksjon siden 1998. Men nå er det slutt. I november skal samlebåndet slås av og fabrikken stenges helt. Produksjonen...

Sjokkerende nyheter: Bildirektør vil sparke seg selv

Han har stått ved roret i Nissan siden 2019. Men nå er presset fra styret og økonomien så stort at direktøren ønsker å sparke...

Teslas aksjekurs har stupt med 46 prosent

Teslas aksjekurs er ikke hva den pleide å være. Tidligere spådommer om høye verdier har blitt gjort til skamme i en nedgang på 46...

Maserati dropper ny bil – kunder hater elbiler

Det blir ikke noe resultat av en investering på 11 milliarder kroner for Maserati. Så nå droppes elbilen MC20 Folgore fordi kundene hater elbiler,...