Til tross for protester fra store deler av bilindustrien, står EU fast på at kjøp av både nye diesel- og bensinbiler skal forbys fra 2035.
EU insisterer på et forbud mot salg av nye diesel- og bensinbiler fra 2035.
Det betyr at det i fremtiden kun vil være mulig å kjøpe biler som ikke slipper ut CO2. Formålet er å redusere transportsektorens klimapåvirkning og fremme bruk av biler som utelukkende går på strøm.
Det skriver Reuters .
Samtidig som bl.a. Dansker kjøper stadig flere elbiler – ved inngangen til 2024 var det registrert 344 423 elbiler i Danmark – derimot er interessen kjøligere i resten av EU.
Faktisk viser nye tall fra ACEA, sammenslutningen av europeiske bilmerker, at bare 1,8 prosent av den europeiske bilparken går på strøm.
EU mener fortsatt at et forbud mot forbrenningsmotoren er nødvendig
Dette står i sterk kontrast til forholdene hjemme. Av 164.183 nye og importerte biler for privatpersoner, var 121.817 elbiler, noe som tilsvarer 74,2 prosent.
Populariteten skyldes imidlertid at staten støtter elbiler med svært lave eller ingen registreringsavgifter i det hele tatt. Regjeringen er heller ikke klar til å endre det.
Parallelt med denne utviklingen har antallet diesel- og bensinbiler gått ned. I 2021 var det 66.575 elbiler på de danske veiene, og på fire år er antallet mer enn femdoblet.
I samme periode er antall dieselbiler redusert med 160.492, noe som tilsvarer en nedgang på cirka 20 prosent. Antall bensinbiler har gått ned med 93.055, tilsvarende rundt fem prosent.
Det er ennå for tidlig å si om EUs gjentatte vedtak om å forby alle bensin- og dieselbiler vil endre forbrukernes appetitt på elbiler.
For bilmerkene kan egentlig ikke føle det. Det vil si ønsket. I stedet har flere av de store – som Volkswagen – akkumulert gjeld som er så massiv at den truer med å legge ned hele virksomheten.
Og hos Nissan er direktør Makoto Uchida ikke i tvil om at merket vil stenge hvis det ikke foreligger en redningsplan.
Overgangen, som kanskje eller kanskje ikke er i gang i Europa, har også reist spørsmål om infrastruktur og kapasitet i strømnettet, og det er fortsatt debatt om hvordan elbiler presterer når det gjelder rekkevidde og ladetider.
Men du trenger faktisk ikke lete i utlandet for å finne problemene elbiler forårsaker. I en liten stasjonsby på Sjælland skal det brukes 400 liter diesel i døgnet for å lade elbiler. Les mer om det her .
Det er allerede politiske diskusjoner om hvordan overgangen skal skje og hvordan man kan sikre stabil strømforsyning og utvidelse av ladeinfrastrukturen.
Flere – spesielt blant de tyske underleverandørene til og i bilindustrien – har kritisert EUs vedtak.
Blå. Bosch mener et totalforbud mot fossildrevne biler begrenser forbrukernes valg. Andre, som BMW, påpeker at det er nødvendig for EU å holde seg åpen for teknologiske løsninger, da elbilen ikke kan stå alene.