EU firedobler tariffen på alle elbiler fra Kina

EU har bestemt at den firedoble tollsatsen skal gjelde for alle elbiler som bygges i Kina og bringes hit. Reglene trer i kraft denne uken.

EU har besluttet å innføre en betydelig høyere straffetoll på elbiler produsert i Kina, med tollsatser som kan komme opp i 45,3 prosent ved import til EU-land. Beslutningen om økte tollavgifter på det som også kalles «kinesiske biler» ble vedtatt av EU-kommisjonen tirsdag.

Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .

Tidligere var tollsatsen på kinesiske elbiler i EU ti prosent. Men etter en grundig undersøkelse av kinesisk statsstøtte tidligere i oktober, bestemte EU-landene seg for å legge opp til 35,3 prosent ekstratoll. Denne endringen er nå formelt godkjent, ifølge en høytstående EU-tjenestemann som snakker med Reuters.

Tollsatsene varierer avhengig av bilmerke. For eksempel er Tesla pålagt en tilleggsavgift på 7,8 prosent, mens SAIC-gruppen, som bl.a. eier MG, står foran en økning på hele 35,3 prosent. Det vil si på toppen av de 10 prosentene merket allerede betaler.

Hensikten med disse endringene er å skape mer like konkurransevilkår for europeiske bilprodusenter, som ifølge EU-kommisjonen er under press fra de kinesiske produsentenes prissetting.

LES OGSÅ: Taper 234 000 kr pr bil – ansatte får hodeskallebrudd

Undersøkelsen av kinesiske statssubsidier, som EU-kommisjonen gjennomførte i vår, konkluderte med at Kina gir urimelige statssubsidier til egne bilprodusenter. EU mener at dette statstilskuddet fører til markedsvridning og kan skade konkurranseevnen til europeiske bilprodusenter, og det er grunnen til at ekstratollen nå implementeres.

Denne tilnærmingen er ikke unik for EU; USA og Canada har tidligere innført lignende tollsatser mot kinesiske bilprodusenter. Tyskland, som er EUs største økonomi og ledende bilprodusent, har imidlertid uttrykt bekymring for de økte tollsatsene.

Tysklands forbundskansler Olaf Scholz har påpekt at en slik politikk kan føre til gjengjeldelsestoller fra Kina mot tyske bilprodukter, noe som kan skape nye handelskonflikter.

Den kinesiske regjeringen har reagert skarpt og kalt EUs politikk «proteksjonistisk» og skadelig for diplomatiske forbindelser mellom EU og Kina.

Ifølge EU-kommisjonen har kinesiske elbilprodusenter i dag rundt åtte prosent av elbilmarkedet i EU, som er en økning fra under én prosent i 2019. Prisene på kinesiskproduserte elbiler er generelt rundt 20 prosent lavere enn sine europeiske konkurrenter.

De nye tariffene forventes å tre i kraft senere denne uken, enten onsdag eller torsdag, og vil heretter regulere importen av kinesiske elbiler til EU-markedet.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...