EU-parlamentet har gått med på at det skal være lettere å straffe utenlandske sjåfører. De nye reglene vil også gjelde i Danmark.
Her hjemme er det allerede ingen forskjell på hvor for eksempel en gal sjåfør kommer fra. Nummerskilt spiller ingen rolle. Bilen ryker i politiets varetekt uansett.
Men nå har EU-parlamentet blitt enige om at det må bli lettere å straffe utenlandske sjåfører.
Tilbake i 2019 slapp fire av 10 utenlandske sjåfører å bli straffet, bl.a. fordi de ikke kunne identifiseres eller fordi den utenlandske sjåføren ikke kunne tvinges til å betale boten.
Men det er nettopp det EU nå ønsker å gjøre enklere. For det første innføres «automatisert informasjonsutveksling» mellom myndighetene i de ulike EUs medlemsland.
LES OGSÅ: EU dropper flere tullete korkortregler
– Det er synd at vi fortsatt ikke har mulighet til å dele ut «klipp» til sjåfører med utenlandsk førerkort, dette er noe EU-politikerne må tilbake til.
– Men uansett er dette et fremskritt for trafikksikkerheten, sier Ellen Townsend fra European Transport Safety Council i en pressemelding .
Det er foreløpig ikke kjent når de nye reglene trer i kraft. Men dette er ikke de eneste innstrammingene og nye reglene på veiene som EU har varslet.
Politikerne i Brussel har blant annet sett på en dansk særregel når det gjelder å stramme skruene på Unionens bilister. Les mer om det her .
Men det er også reguleringer på vei som kun berører enkelte land. EU vil for eksempel kreve at Sverige lar de såkalte A-traktorene gå i 45 km/t.
I dag må alle slike innhegninger begrenses til maksimalt 30 km/t. Motsatt vil EU også se på om enkelte miljøsoner i det hele tatt er lovlige. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!