Det vil ikke være tilbakevirkende straffetoll på kinesiske biler. I hvert fall ikke etter EU-valget i juni.
Det har blitt et vanvittig hett tema i den europeiske bilindustrien. Og til og med utenfor det. For det skal, eller skal det ikke, legges en straffetoll på kinesiske biler.
EU-parlamentet har foreslått å gjøre det med tilbakevirkende kraft. Men det har bl.a. møtte motstand fra flere europeiske bilmerker, som frykter å bli møtt med motsvar på det kinesiske markedet.
Og nå har EU fullstendig utsatt et vedtak om straffetoll til etter valget til Europaparlamentet, som finner sted 9. juni.
Det skriver Reuters .
LES OGSÅ: Polestar dumper nok en test – verst av alt
Ifølge medienes opplysninger vil EU-kommisjonen veldig gjerne unngå at spørsmålet om straffetoll på kinesiske biler blir et tema i valgkampen. Derfor vil vi heller ikke se det inne. I hvert fall ikke til valget.
Til tross for utsettelsen vil ikke en talsperson for EU-kommisjonen bekrefte overfor Reuters når de, om i det hele tatt, har tenkt å ta opp saken på nytt.
Tariffene kan ramme bilmerker som Tesla, Volvo, Polestar, BMW, BYD og Mercedes, som alle har enten fabrikker i Kina eller svært store interesser i det kinesiske markedet.
Bakgrunnen for den varslede straffetollsatsen må finnes i EUs antagelse om at det kinesiske diktaturet gjennom statssubsidier ulovlig hjelper landets bilmerker med å holde prisene nede i Europa.
En tysk etterforskning har for eksempel bevist at BYD alene har mottatt flere milliarder kroner i statstilskudd fra kommunistregimet. Men der EU nøler, har USA allerede tatt på alvor en trussel om 100 prosent toll på kinesiske biler. Les mer om det her .