Mens myndighetene i Tsjekkia vil tillate 150 km/t fra i sommer, vurderer Sveits å forby alt over 80 km/t på tilsvarende veier.
Her hjemme ønsker flere lokalpolitikere å forby bilister å kjøre over 90 km/t på landets motorveier. Men i Sveits kan det gå enda lenger.
Dette skriver avisen Blick .
Selv om det har vært forslag om å heve fartsgrensen til 130 km/t på sveitsiske motorveier, har den blitt droppet hver gang.
Ifølge Federal Roads Office (Astra) har tester i stedet vist at 80 km/t på motorveien er «den ideelle hastigheten i rushtiden». Argumentet går på at dette skal forhindre trafikkork.
– Om noen år har vi nok ikke noe annet valg enn å innføre en fartsgrense på 80 km/t over hele linja i rushtiden i hele Sveits for å hindre permanente køer.
Astra-direktør Jürg Röthlisberger sa dette til avisen Tages-Anzeiger på slutten av 2023.
Innen 2026 skal det bygges ut en infrastruktur som hindrer sjåfører i å kjøre fortere enn 80 km/t i hele alpelandet. Da vil fartsgrensen gjelde i hele landet.
Mens sveitserne må forberede seg på at de vil forby kjøring i over 80 km/t, kan tsjekkerne se frem til å måtte trykke hardere på gasspedalen. Les mer om det her .
Samtidig forbereder Nederland seg på å heve fartsgrensen på landets motorveier til 130 km/t. Men det er indikasjoner på at sjåfører ønsker å bli begrenset av nye lover.
Uansett svarte et flertall av tyskerne at de gjerne vil gjøre unna det deres Autobahn kanskje er mest kjent for – nemlig frifarten.
Hvis det var valg i morgen, som det faktisk er, ville det vært forbudt. Et flertall av tyskerne ønsker å forby alt over 130 km/t.
Resultatet er håndgripelig. 53 prosent ønsker å forby den frie hastigheten, 40 prosent er sterkt imot, mens 6 prosent svarer at de er i tvil.
Totalt 1002 personer svarte på spørsmålene i undersøkelsen.
Dette skriver avisen Bild basert på data fra Autoscout24.