22. februar, 2025

Europeiske land forbyr alt over 80 km/t på motorveier

Mens myndighetene i Tsjekkia vil tillate 150 km/t fra i sommer, vurderer Sveits å forby alt over 80 km/t på tilsvarende veier.

Her hjemme ønsker flere lokalpolitikere å forby bilister å kjøre over 90 km/t på landets motorveier. Men i Sveits kan det gå enda lenger.

Dette skriver avisen Blick .

Selv om det har vært forslag om å heve fartsgrensen til 130 km/t på sveitsiske motorveier, har den blitt droppet hver gang.

Ifølge Federal Roads Office (Astra) har tester i stedet vist at 80 km/t på motorveien er «den ideelle hastigheten i rushtiden». Argumentet går på at dette skal forhindre trafikkork.

– Om noen år har vi nok ikke noe annet valg enn å innføre en fartsgrense på 80 km/t over hele linja i rushtiden i hele Sveits for å hindre permanente køer.

Astra-direktør Jürg Röthlisberger sa dette til avisen Tages-Anzeiger på slutten av 2023.

Innen 2026 skal det bygges ut en infrastruktur som hindrer sjåfører i å kjøre fortere enn 80 km/t i hele alpelandet. Da vil fartsgrensen gjelde i hele landet.

Mens sveitserne må forberede seg på at de vil forby kjøring i over 80 km/t, kan tsjekkerne se frem til å måtte trykke hardere på gasspedalen. Les mer om det her .

Samtidig forbereder Nederland seg på å heve fartsgrensen på landets motorveier til 130 km/t. Men det er indikasjoner på at sjåfører ønsker å bli begrenset av nye lover.

Uansett svarte et flertall av tyskerne at de gjerne vil gjøre unna det deres Autobahn kanskje er mest kjent for – nemlig frifarten.

Hvis det var valg i morgen, som det faktisk er, ville det vært forbudt. Et flertall av tyskerne ønsker å forby alt over 130 km/t.

Resultatet er håndgripelig. 53 prosent ønsker å forby den frie hastigheten, 40 prosent er sterkt imot, mens 6 prosent svarer at de er i tvil.

Totalt 1002 personer svarte på spørsmålene i undersøkelsen.

Dette skriver avisen Bild basert på data fra Autoscout24.

Latest

Don't miss

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og...

Danske elbileiere får en tilleggsregning på 7.000 kroner

Du kan ikke få pengene tilbake for den samme...

Ventetid på verkstedet? Hvordan fordriver du tiden?

Å ta bilen til verkstedet er sjelden den mest...

Absurd parkeringsregel nå forbudt – kostet 900 kroner

England gjør opp med en absurd parkeringsregel som ga...

Forhandlere hater det – Audi tar dyre beslutninger

Selv om forhandlerne hater det og vil ha billige...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi vil tjene mer penger på å selge færre stygge biler

Stygge biler må ta slutt. I hvert fall Audi, som i stedet satser på å bygge færre modeller for mer penger. Selv om forhandlere...

Død i Danmark – Mazda dropper modell etter 23 år

Det tok 23 år før Mazda 2 ble laget. Nå forsvinner modellen fra Europa. Navnet overlever på hybridkopien av Toyota Yaris. Etter 23 år...

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater...

Tunge elbiler ødelegger veier, sier myndigheten

Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og bussene ødelegger veiene i hovedstaden Oslo, ifølge Bymiljøetaten. Bymiljøetaten i Oslo anslår at elbiler ødelegger...

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...