22. januar, 2025

FDM slutter etter 19 år – går av i protest

FDM har informert både næringsministeren og Klagenemnda for bil om at organisasjonen ikke lenger vil være en del av styret, som den var medstifter av i 2007.

FDM går ut av Klagenemnda for bil, som organisasjonen selv var med på å stifte i 2007. Vedtaket markerer et farvel til et system som i mange år har håndtert forbrukerklager i forbindelse med bilkjøp og reparasjoner.

I en pressemelding opplyser FDM at de ikke lenger ser dagens klagenemnd som tilstrekkelig oppdatert.

– Vi har besluttet å trekke oss fra Klagenemnda for bil. Det har vært en vanskelig avgjørelse, men vi mener det er nødvendig å sikre en oppdatert klagenemnd, sier Stina Glavind, administrerende direktør i FDM.

FDM begrunner vedtaket med at klagenemnda ikke i tilstrekkelig grad har tilpasset seg utfordringene forbrukerne står overfor i dag. Organisasjonen understreker blant annet at klager på privatleasing og problemer knyttet til lademarkedet for elbiler ikke kan behandles under dagens rammer.

Ifølge Stina Glavind er det avgjørende at klagenemnda moderniseres for fortsatt å være aktuell.

– Klagenemnda har rett og slett ikke fulgt med på forbrukernes virkelighet. Derfor mener vi at det er nødvendig at styret moderniseres slik at det er klart til å håndtere fremtidige problemstillinger på bilfeltet og forbli relevant for forbrukerne, sier hun.

FDMs vedtak innebærer at organisasjonen går ut av Klagenemnda for Bil i februar 2026. Frem til da vil foreningen fortsatt delta i styrets arbeid, som drives i samarbeid med Bilindustrien i DI, Dansk Bilindustri. Council og AutoBranchen Danmark.

Disse organisasjonene vil fortsatt være en del av styret, som er godkjent av Næringsdepartementet. De resterende medlemmene har ikke kommentert FDMs farvel.

Næringsminister Morten Bodskov er informert om oppsigelsen. FDM har i den forbindelse sendt statsråden et innlegg om hvordan klagenemnda kan omstruktureres og gjøres mer robust og moderne.

Klagenemnda for bil ble opprettet i 2007 som et samarbeid mellom forbrukerorganisasjoner og bilbransjens påtalemyndigheter.

Hensikten var å sikre at forbrukerne hadde én klar klagevei dersom de fikk problemer i forbindelse med bilkjøp eller verkstedbesøk. Styret har siden fungert som en godkjent klageinstans med mulighet til å avgjøre saker mellom forbrukere og bedrifter.

Selv om FDM går ut av styret, vil det fortsette å eksistere og behandle klager fra forbrukere. Avgjørelsen reiser imidlertid spørsmål om hvordan fremtidens klagenemnd bør organiseres for å imøtekomme utviklingen innen bilbransjen og nye forbruksmonstre.

Latest

Don't miss

Tesla kan ikke selge merkevarens varelager av Cybertruck

Tesla prøver nå å kvitte seg med et massivt...

Toyota skal bygge selvkjørende biler med teknologigiganten

Amerikanske Nvidia Corp, et av verdens mest verdifulle selskaper,...

Toyota skal bygge liten bensinmotor med 400 hestekrefter

Toyota nekter å legge bensinmotoren bak seg, til tross...

Richard Hammond bekrefter: Grand Tour gjenoppstår

I en ny video på YouTube-kanalen Drivetribe forteller Richard...

NAVOR E5 har kommet: Nytt bilmerke i Danmark

Med NAVOR bringer Wismo Group en ny aktør til...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Polestar Energy gjør hjemmelading smartere og billigere for danske elbileiere

Polestar Energy har gjort det enklere for danske elbileiere å spare penger på lading hjemme. Her forklarer vi hvordan. Med den nye Polestar Energy-appen...

Donald Trump vil stoppe statlige subsidier til elbiler i USA

Donald Trump, som mandag ble tatt i ed som president i USA, brukte bl.a. sin første dag på jobben for å signere et dekret...

Elbil til 600.000 kr. har vært på verkstedet i 9 måneder

I hele 9 måneder har Cadillac Lyriq-eier Levan Azrumelashvili ventet på deler til bilen sin etter en trafikkulykke. I løpet av den tiden har...

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder danskene nesten 30 millioner danske kroner fra innskudd. BroBizz A/S, som eies av Sund &...

Betalte 42 milliarder – VW vil eie mer av bilmerket

Volkswagen har allerede betalt tilsvarende 42 milliarder danske kroner for deler av det amerikanske bilmerket Rivian. Nå vil tyskerne ha mer. Volkswagen har allerede...

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...