Ferrari Purosangue er bilen italienerne nekter å kalle en SUV. Men hvor mye koster felgene? Mer enn Danmarks billigste bil.
Kan du nøye deg med gule nummerskilt og derfor kun to seter, koster en Dacia Sandero fra 91 826 DKK i Danmark som ny. Men hva om det må være litt dyrere?
For moro skyld, la oss si Ferrari Purosangue dyrt. Ja, du kan faktisk ikke engang få felgene for den slags penger. I hvert fall ikke hvis du må bruke alle på en gang.
Hver felg koster opptil 12.000 euro, eller tilsvarende 89.000 kroner. Det er tyske Auto Motor und Sport som har funnet prisen på felgene.
Legg sammen og du har en faktura på DKK 356.000. Og da har du ikke betalt for verken dekkene, sensorene eller titanboltene. Interiør, sistnevnte er ekstrautstyr.
Så det koster litt å kjøre rundt med 725 hestekrefter fra en 6,5-liters V12-motor uten noen form for turbo eller hybridbil.
Og så er det prisen på selve bilen. Hjemme gir det absolutt ingen mening. For skal du ha det med full skatt, klatrer prisen over 8,2 millioner kroner. Da er det tross alt litt mindre galskap i å lease herligheten. Selv om det også er stjernedyrt.
På den annen side kan du som Purosangue-eier være glad for at de første sju årene med tjeneste er inkludert i prisen. Og selv med den typen service er Ferrari fortsatt bilmerket som tjener absolutt mest per bil. bil.
Så hvem kjøper en Purosangue? De som har råd – selvfølgelig. Og tilsynelatende er det så mange som har at folkene fra Maranello har satt restriksjoner på produksjonen. Ja, kunder står bokstavelig talt i kø for å kjøpe.
Purosangue samlebånd må ikke ta opp mer enn 30 prosent av fabrikkens kapasitet per år. Det betyr også at Ferrari allerede da bilen kom ut sa at ventelisten var to år lang.