Fiat selger så få eksemplarer av den helelektriske 500e at en rekke av bilene som ikke kan selges nå bygges om til bensinhybrider.
Når det gjelder elbiler er det langt fra det Fiat selger mest. Faktisk henger salget av helelektriske Fiat 500e så mye at Stellantis-gruppen, som eier merket, har tatt en drastisk beslutning.
Bilene bygges enkelt om til små hybrider med bensinmotorer. Selv om Fiat 500e egentlig er bygget på en plattform som kun er beregnet på elbiler.
Det skriver Reuters .
Det er Stellantis administrerende direktør Carlos Tavares som denne uken offentliggjorde avgjørelsen, som betyr at de to nesten identiske bilene skal bygges ved Fiats historiske Mirafiori-fabrikk i Torino.
LES OGSÅ: Enormt bilfirma permitterer 4300 personer – går frivillig konkurs
Salget av den elektriske 500e er så dårlig at de ansatte må sendes ut i lange permisjonsperioder. Hvis de ikke får sparken.
I januar i år valgte Stellantis å si opp 2.250 ansatte ved fabrikken. Mer enn halvparten av dem jobbet på samlebåndet som kjevlet ut den elektriske Fiat 500e.
Fiat opplever også at det er svært vanskelig å nå sine egne mål når det gjelder salg av den lille elbilen. Ved inngangen til 2023 hadde merket håpet på 90 000 biler per år. Det er bare blitt 77.000.
Ifølge en tillitsvalgt skal Fiat begynne å bygge hybridversjonene av den ellers elektriske modellen i 2026. Noe mer presist kan imidlertid ikke tillitsvalgt si. Heller ikke om antall biler.
At elbiler ikke selger i de forventede tallene er imidlertid langt fra Fiats eneste problem. Italienske myndigheter beslagla nylig mer enn 100 nye biler som merket forsøkte å bringe inn i landet. Les mer om det her .