Fisker Inc. sitt norske datterselskap begjærte seg denne uken konkurs. Nå må det utnevnes en kurator for å rydde opp i levningene.
Fisker Inc. i Norge er ikke omfattet av konkursbeskyttelsen som Fisker i Danmark sammen med det amerikanske morselskapet gikk inn under i juni.
Bilmerkets nedgang kan imidlertid merkes også i Norge. Og denne uken tok det slutt. Fisker Inc. i Norge har gått konkurs.
Flere medier melder. Blant annet Elbil24 og Bilnytt.no .
Nå skal det utnevnes en kurator, som skal rydde opp i boet og forsøke å skaffe det norske selskapets kreditorer penger. Eller i det minste så mange som mulig.
LES OGSÅ: 217 bilister kortslutter i politiets dobbeltfelle på samme vei
Nyheten om den norske konkursen kom dagen etter at Fisker Inc. ble tvunget til å tilbakekalle hver bil merket noen gang hadde bygget. Alt fordi et dorhåndtak ikke fungerer som det skal.
Kreditorene bak morselskapet i USA står igjen og kjemper om hvem som skal få penger ut av selskapet først. De få midlene som måtte være i selskapet kommer først og fremst fra aksjebilene.
I skifteretten har det kommet frem at Fisker nesten har donert 3200 biler til et amerikansk leasingselskap for å tynne ut lagrene rundt omkring.
Resten av bilene selges nå helt ned til 17.000 kroner. For den slags penger kan du forvente en helt ny bil. Men dette er biler med skader. Les mer om det her .
En av kreditorene som mener de skylder Fisker penger, er fabrikken Magna Steyr i Østerrike. Det sies at Fisker i utgangspunktet betalte for bilene med aksjer.
Aksjer som har vært verdiløse helt siden bilmerket gikk av børsen i New York. Selv vil Fisker bare erkjenne en brøkdel av gjelden. Les mer om det her .
I Norge holdes den første rettssaken i Fiskers konkursbo i Nordre Østfold tingrett 6. august klokken 12.30. Dette gjøres via telefon og er derfor ikke fysisk tilstede.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!