I et siste forsøk på å redde virksomheten har Fisker søkt konkursbeskyttelse i USA. Dagen før ble alle bilene tilbakekalt.
Fiskerne har store problemer. Og det er ikke bare fra et økonomisk synspunkt. Bilmerket, som ikke kan betale regningene og må betale tilbake store lån, har også flere hodebry ute på veiene.
Bare noen få dager før danske Henrik Fisker kastet inn håndkleet og søkte ly hos sine kreditorer, tilbakekalte han alle biler, Fisker Inc. noen gang bygget.
Det skriver Bil og Sjåfør .
Hvor mange biler det er snakk om er fortsatt tvilsomt. Fisker Inc. har tidligere fortalt at det er produsert godt 10.000 biler ved Magna Steyr-fabrikken i Østerrike.
LES OGSÅ: Ny test avslører at elbiler også har problemer i regnvær
Men nå er det ting som tyder på at det faktisk er over 18.000 biler. Noe som også gjør at bilmerket har et enda større lager av biler fra fjorårets produksjon som ennå ikke er solgt. Les mer om det her.
Den siste tilbakekallingen skyldes to feil. Den ene – som 11.201 biler kan være berørt av – gjelder mangel på motorkraft. Dette skyldes en feil i de elektriske motorene. Les mer om det her .
Even Fisker Inc. ville egentlig ikke si noe om konkursbeskyttelsen. Noe som også startup-selskapet Lordstown Motors var på jakt etter før bilmerket la helt ned.
Det har imidlertid kommet en pressemelding fra Fisker Inc., der Henrik Fisker gjør det klart at begjæring om konkurs var det eneste reelle alternativet.
– Etter å ha vurdert alle alternativer for selskapet vårt, bestemte vi oss for at det å gå videre med et salg av våre eiendeler under konkursbeskyttelse er den mest levedyktige veien videre for selskapet, heter det.
For bilmerket, hvis fremtid ser noe dyster ut, er tilbakekallinger ikke noe nytt. Det har vært mange problemer, og faktisk noen som Boosted-leser Jesper kan kjenne igjen. Les mer om det her .