Nio, som først sparket flere ansatte og deretter ble sjef i Danmark, tror merket kan bli et av verdens ti største bilkonsern.
Glem Toyota, Volkswagen og Stellantis. For skal man tro den kinesiske Nio, må Nio være i toppen av bilindustrien.
Det mener i hvert fall bilmerkets direktør og gründer William Li. Han spår at om bare noen få år vil de fem største bilmerkene i verden alle komme fra Kina.
Dette fortalte Li det da han nylig ble intervjuet av kinesisk presse. Han tror kineserne vil dominere hele bilindustrien allerede i 2035.
Dette skriver IT Home .
Men selv produktene hans har ikke vært i stand til å imponere. Og absolutt ikke i Danmark, hvor både konsernsjefen og de fleste ansatte er bortreist. Les mer om det her.
Nio, som har solgt kun 5 biler i Danmark i år, og dermed presterer dårligere enn konkursrammede Fisker Inc., er også i alvorlige økonomiske problemer. I mai kom det frem at kineserne taper 122.000 kroner på hver eneste elbil de sender ut av fabrikken.
I stedet prøver de å gjenopplive virksomheten med en spin-off av et lavkostmerke kalt Firefly . Nio er imidlertid ikke det eneste kinesiske merket som sliter. HiPhi, som ellers ble hyllet av flere nordiske journalister for å faktisk leve opp til sine egne fortellinger om rekkevidde, har allerede bukket under.
Men tilbake til William Le. For han er absolutt ikke den første sjefen for et nytt bilmerke med veldig store ambisjoner.
Grunnleggeren av mobilselskapet Xiaomi, Lei Jun, sa allerede i 2022 at han ville være blant verdens største bilprodusenter. Det var et år før han startet produksjonen av den skandalerammede elbilen SU7.