Mens Ford kaster penger pรฅ Red Bull i Formel 1, satser merket nรฅ ogsรฅ pรฅ รฅ vinne sammenlagtseieren i 24-timerslรธpet pรฅ Le Mans i Frankrike.
Ford har som mรฅl รฅ vinne sammenlagtseieren pรฅ Le Mans-banen, Circuit de la Sarthe. Men ikke fรธr i 2027.
Dette bekrefter merket i en pressemelding denne uken.
I motsetning til i 2016, da Ford konkurrerte โ og vant โ i GT Pro-klassen, sikter amerikanerne nรฅ pรฅ รฅ vinne toppklassen LMDh. Dette er gjort i et forsรธk pรฅ รฅ gjenta de samlede seirene som Ford sikret fra 1966 til 1969 i GT40-bilene.
Fords retur til Le Mans er merkets fรธrste fabrikkstรธttede forsรธk pรฅ รฅ sikre totalseieren siden 1982.
Det var Bill Ford, som er tippoldebarnet til Henry Ford, som var i stand til รฅ lรธfte slรธret for nyhetene. Oldebarnet tror heller ikke at det finnes noen annen racerbane i verden som betyr mer for Ford enn den pรฅ Le Mans.
โ Det var her vi tok i mot Ferrari pรฅ 1960-tallet og vant. Og det var her vi kom tilbake 50 รฅr senere, rystet verden og slo Ferrari igjen.
Med Fords tilbakevending til toppen av Le Mans, vil 7 bilmerker kjempe om den samme sammenlagtseieren. Egentlig skulle det vรฆrt 8. Men Lamborghini trakk seg fra sporten etter bare รฉn sesong i fjor. Les mer om det her.
Amerikanerne har ennรฅ ikke annonsert noen kormedlemmer. Men de kan godt bli utfordret av danske Kevin Magnussen, som etter sin exit fra Formel 1 i fjor signerte kontrakt med BMWs World Endurance-team.
Danskens fรธrste aksjon ble imidlertid ikke suksessen som verken han eller BMW hadde hรฅpet pรฅ. Tredje gang ville ikke vรฆrt den heldige for K-Mag i hans forsรธk pรฅ รฅ vinne den 24-timers utgaven av det neste like legendariske Daytona-lรธpet i Florida.