Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer slutten for Fords populære hot hatch-modeller i Europa. Fremtiden til Ford Performance er usikker.
Ford har bekreftet at de har avsluttet ordreboken for Focus ST, noe som betyr at modellen generelt nærmer seg slutten av levetiden.
Produksjonen av Focus og alle dens varianter stanser helt i november.
Dette kommer etter at Ford Fiesta ST ble utgått for noen år siden, noe som betyr at Ford mister sin siste hot hatch på det europeiske markedet.
Ford Europe har ikke lenger mange personbiler igjen. Fiesta ble pensjonert i 2023. Mondeo ble avviklet i 2022, og den lille Ka forsvant allerede i 2020.
Dette gir Ford et begrenset modellutvalg i Europa.
– Alle fabrikkbestillinger på Focus ST frem til produksjonsslutt er nå på plass, sier Finn Thomasen, Fords europeiske kommunikasjonssjef, til Motor1 .
Han nevnte imidlertid at det fortsatt finnes standardbiler hos merkets europeiske forhandlere. Uansett er det nyheter som sannsynligvis vil skuffe mange Ford-fans.
Ford Mustang finnes fortsatt. Det er imidlertid et nisjeprodukt. Mustangens 5,0-liters V8-motor er både en fordel og en ulempe.
Selve motoren er utmerket. Men høye avgifter på store motorer innenfor EU gjør den svært vanskelig å selge. Den mindre 2,3-liters EcoBoost firesylindrede motoren ble fjernet helt fra det europeiske markedet på slutten av 2020.
Samtidig fortsetter Fords europeiske salg å synke.
Ifølge den europeiske bilprodusentforeningen solgte Ford i underkant av 150000 biler i EU, Storbritannia og EFTA-landene fra 1. januar til 30. april i år.
Fords utfordringer og synkende salgstall
Til sammenligning solgte Volkswagen 488033 biler i samme periode. Selv sørkoreanske Kia og Hyundai overgikk Ford, og leverte henholdsvis 183095 og 174106 biler.
Dette understreker Fords pressede situasjon. Merkets europeiske ansatte har også uttrykt gjennom sine fagforeninger at de frykter konkurs. Les mer om det her.
Fords reise med potente kombibiler startet beskjedent i 1980. Det var her Fiesta Supersport ble lansert.
Året etter ble det mer alvor med den kraftigere Fiesta XR2. Det var ikke før Escort RS fra 1984 at salget virkelig tok av.
Og nå, 45 år etter Supersport-modellen, forlater Ford hele det segmentet av bilmarkedet igjen.
Det er uklart om nye modeller eller faktiske erstatninger er på vei. Æraen med forbrenningsmotorer ser ut til å gå mot slutten. I hvert fall for Ford i Europa vil enhver fremtidig ytelsesmodell sannsynligvis være elektrisk.
Martin Sanders, Volkswagens salgs- og markedssjef og tidligere sjef for Ford Europa, har i hvert fall mer enn antydet at muligheten er der.
Ford kan få mer tilgang til MEB-plattformen. Den kan brukes til å utvikle nye modeller. De vil følge ID.4, som hos Ford kalles Explorer, og ID.5/Capri.
Det er imidlertid for tidlig å si om Ford vil lansere noe som ligner på ID.3, eller de kommende ID.2 og ID.1.
Dagens elbiler imponerer ingen
Kanskje Fiesta ST eller Focus ST en dag kan komme tilbake som elbiler. I mellomtiden må crossovere som Puma og Kuga trekke det tunge lasset.
Verken Explorer eller Capri har imponert salgsmessig så langt. Tvert imot har Ford blitt tvunget til å redusere produksjonen ved fabrikken i Köln.