Ford kommer ikke til å legge restriksjoner på salg av verken diesel- eller bensinbiler. Selv ikke om merket kan komme i trøbbel med nye, engelske regler.
Slik det er nå, må Ford – og alle andre bilmerker som er tilstede i England – selge 22 prosent elbiler før året er omme. Men Ford-folket bryr seg ikke.
For det andre har landsjef Lisa Brankin ingen intensjon om å legge restriksjoner på forhandlerne sine. I hvert fall ikke når det gjelder bensinbiler.
Det forteller hun i et intervju med Autocar .
Ford er imidlertid ikke det eneste bilmerket som er kritisk til den britiske regjeringens krav om at 22 prosent av alle nye biler i år utelukkende må gå på strøm.
Kritikken har regnet så mye ned over regelen at regjeringen nå er klar til å trekke den tilbake i en «dialog med næringen», som det heter. Les mer om det her .
LES OGSÅ: KTM nær konkurs – skylder 19 milliarder danske kroner
Nissan er et av merkene som har vært mest kritiske til regelen. For selv om det japanske merket har alvorlige økonomiske problemer, og kanskje bare ett år igjen å leve, fortsetter produksjonen ved merkets fabrikker i England.
Men det kan ikke fortsette slik hvis landets regjering håndhever et krav om en viss prosentandel elbiler. Og gjør den prosentandelen større og større til 100 prosent i 2030.
Faktisk advarer Nissans engelske ledelse direkte om at kravet vil koste landets bilindustri dyrt i form av tusenvis av tapte arbeidsplasser og like mange arbeidsledige. Og nå føyer Ford seg også inn i kritikerkoret.
Situasjonen er annerledes med Volkswagen. Den avtroppende direktøren for bilmerket, som ikke har produksjon i England, mener det ikke er nok støtte å få til spesielt elbiler.