Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forรฅrsaker store skader. Faktisk, fordi de tilbakelegger sรฅ fรฅ kilometer i รฅret, er de bedre enn elbiler.
En undersรธkelse viser at veteranbiler kan vรฆre mindre skadelige for miljรธet enn elbiler, nรฅr man tar hensyn til CO2-utslippene under produksjonen.
Undersรธkelsen, utfรธrt av forsikringsselskapet Footman & James, viser at en veteranbil i Storbritannia slipper ut i snitt 563 kilo CO2 รฅrlig nรฅr den kjรธres 1900 kilometer.
Til sammenligning slipper en moderne elbil som Polestar 2 ut 26 tonn CO2 under produksjonen, ifรธlge produsenten. Dette tallet tilsvarer 46 รฅrs kjรธring i veteranbil.
Selv om moderne biler slipper ut mindre CO2 i lรธpet av syklusen, er produksjon av elbiler en betydelig kilde til CO2-utslipp. En Volkswagen Golf slipper for eksempel ut 6,8 tonn CO2 under produksjonen.
โ Det er lett for en รฅ anta at klassiske biler er mer skadelige rett og slett pรฅ grunn av deres eldre og mindre effektive motorer.
โ Men dataene i denne rapporten tilbakeviser den teorien, sier David Bond, administrerende direktรธr i Footman James.
Han pรฅpeker at det handler om hvordan bilene vedlikeholdes og brukes.
โ Det er klart at selv om nye moderne og elektriske biler kan fungere bedre for planeten i hverdagen, er problemet hvor stor pรฅvirkning produksjonen deres gir, sier David Bond.
Undersรธkelsen viser at veteranbiler med begrenset kjรธrelengde kan ha et mindre CO2-avtrykk enn elbiler nรฅr produksjonsfasen tas i betraktning.
Bilprodusenter jobber imidlertid for รฅ redusere CO2-utslipp under produksjon. Polestar har for eksempel et mรฅl om รฅ produsere CO2-nรธytrale biler fra 2030.
Inntil da kan eiere av veteranbiler trรธste seg litt med at klassikerne deres ikke nรธdvendigvis er de stรธrste CO2-skyldige. Likevel har den danske staten bestemt seg for รฅ gjรธre veteranbiler mye dyrere รฅ eie. Les mer om det her .
Det er imidlertid viktig รฅ huske at undersรธkelsen kun tar hensyn til CO2-utslipp og ikke andre skadelige utslipp fra bilene.