Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store skader. Faktisk, fordi de tilbakelegger så få kilometer i året, er de bedre enn elbiler.
En undersøkelse viser at veteranbiler kan være mindre skadelige for miljøet enn elbiler, når man tar hensyn til CO2-utslippene under produksjonen.
Undersøkelsen, utført av forsikringsselskapet Footman & James, viser at en veteranbil i Storbritannia slipper ut i snitt 563 kilo CO2 årlig når den kjøres 1900 kilometer.
Til sammenligning slipper en moderne elbil som Polestar 2 ut 26 tonn CO2 under produksjonen, ifølge produsenten. Dette tallet tilsvarer 46 års kjøring i veteranbil.
Selv om moderne biler slipper ut mindre CO2 i løpet av syklusen, er produksjon av elbiler en betydelig kilde til CO2-utslipp. En Volkswagen Golf slipper for eksempel ut 6,8 tonn CO2 under produksjonen.
– Det er lett for en å anta at klassiske biler er mer skadelige rett og slett på grunn av deres eldre og mindre effektive motorer.
– Men dataene i denne rapporten tilbakeviser den teorien, sier David Bond, administrerende direktør i Footman James.
Han påpeker at det handler om hvordan bilene vedlikeholdes og brukes.
– Det er klart at selv om nye moderne og elektriske biler kan fungere bedre for planeten i hverdagen, er problemet hvor stor påvirkning produksjonen deres gir, sier David Bond.
Undersøkelsen viser at veteranbiler med begrenset kjørelengde kan ha et mindre CO2-avtrykk enn elbiler når produksjonsfasen tas i betraktning.
Bilprodusenter jobber imidlertid for å redusere CO2-utslipp under produksjon. Polestar har for eksempel et mål om å produsere CO2-nøytrale biler fra 2030.
Inntil da kan eiere av veteranbiler trøste seg litt med at klassikerne deres ikke nødvendigvis er de største CO2-skyldige. Likevel har den danske staten bestemt seg for å gjøre veteranbiler mye dyrere å eie. Les mer om det her .
Det er imidlertid viktig å huske at undersøkelsen kun tar hensyn til CO2-utslipp og ikke andre skadelige utslipp fra bilene.