I et litt bisarrt politisk grep har Frankrikes regjering besluttet å droppe alle statlige subsidier til elektriske motorsykler og små elbiler som Citroën Ami.
Frankrike har tatt en drastisk beslutning om å fjerne statssubsidier for enkelte elbiler. Årsaken er at den franske staten ikke lenger har råd til å opprettholde statens svært generøse tilskuddsordning.
Endringen skjer som følge av dekret nr. 2024-1084, som reduserer subsidiene til elbiler og helt fjerner dem for to- og trehjulede kjøretøy som motorsykler, scootere og sykler.
Tidligere kunne man få mellom 4.000 og 7.000 euro (ca. 30.000 til 52.000 DKK) i statstilskudd til elbiler, men dette beløpet er nå redusert til mellom 2.000 og 4.000 euro (ca. 15.000 til 30.000 DKK). Elsykler og lastesykler som har mottatt statlige tilskudd siden 2017, mister tilskuddet helt.
Beslutningen har skapt bekymring i bransjen, da analytikere frykter en dominoeffekt der andre land med stramme budsjetter vil følge Frankrikes eksempel.
Det skriver Autodrive .
USA er et av landene som holder øye med situasjonen da de også sliter med å finne en bærekraftig modell for statlige subsidier til elbiler.
Frankrikes beslutning reiser et viktig spørsmål: Kan du forene ansvarlig økonomisk politikk med ønsket om å fremme grønn transport?
Ved å redusere statsstøtten til elbiler risikerer Frankrike å bremse utviklingen som EU ellers presser på for å komme gjennom, og skape usikkerhet om elbilenes fremtid og arbeidsplassene knyttet til biltypen.
Det er nok av kriser i bilbransjen generelt. Senest har Porsche varslet at krisen i Volkswagen-konsernet, som eier merket fra Zuffenhausen, kan bety farvel til opptil 8.000 ansatte.
Frankrikes situasjon kan sees på som en advarsel til andre land som vurderer å endre sin politikk når det gjelder statlige subsidier til elbiler. Eller kanskje det motsatte?