Frankrike hever bilavgiften for bensin- og dieselbiler og senker samtidig CO2-grensen for når avgiften trer i kraft.
Fra årsskiftet blir det betydelig dyrere for franske bilkjøpere å anskaffe en bil med forbrenningsmotor som slipper ut mer enn en viss mengde CO2. Endringen innebærer at flere biler pålegges økt avgift, kalt «malus», og at størrelsen på avgiften øker.
Det skriver lokale medier .
Biler som slipper ut mer enn 193 gram CO2 per kilometer vil bli belastet med en avgift på 500.000 danske kroner. Denne avgiften rammer spesielt de tørste bensin- og dieselbilene. Et av skrekkeksemplene er den nye Land Rover Defender.
Mindre biler med lavere CO2-utslipp vil også bli rammet av avgiftsøkningene. Biler som slipper ut mer enn 167 gram CO2 per kilometer må i fremtiden betale 74.000 kroner i avgift.
Det er allerede bestemt at det høyeste skattenivået skal øke ytterligere i 2027 og nå 675.000 danske kroner. Det finnes imidlertid unntak for enkelte grupper, inkludert familier med tre eller flere barn. Akkurat som funksjonshemmede heller slipper å betale den ekstremt høye skatten.
LES OGSÅ: Kjempebilleverandør i krise – 2100 mister jobben nå
Inntektene fra «malus»-avgiften brukes til å finansiere Frankrikes statlige elbilbonus. En del av denne bonusordningen måtte imidlertid midlertidig suspenderes, da den viste seg å være mer populær enn forventet. Les mer om det her .
Franskmennene er ikke de eneste som bruker de neste årene på å heve bilavgiftene ganske betraktelig. Det samme er tilfellet her hjemme.
For det første skal all støtte til elbiler offisielt fases ut innen 2035. Men bare det å eie en bil blir også dyrere. På grunn av en politisk avtale har de såkalte periodiske avgiftene vært økende helt siden desember 2020. Økningene stopper først i 2026 og rammer alle kor. Selv veteranbiler går ikke gratis.