Det ble varslet som en revolusjon i bilindustrien. Men nå har Tesla tilsynelatende mistet troen på gigacasting, som de ellers var pioner.
Tesla hadde store planer.
Faktisk var planene så store at konkurrentene ble redde og kjøpte det amerikanske bilmerkets partnere under Teslas nese.
Men nå har Tesla angivelig mistet troen på at det er noe å hente ved å produsere biler i den såkalte gigacastingen.
Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .
LES OGSÅ: EU-forbud vil ramme alle biler som noen gang er bygget
Med gigacasting må det ellers være mulig å støpe hele biler – eller de fleste – i en og samme arbeidsflyt. Men nå har Tesla visstnok skrinlagt prosjektet.
Gigacasting er imidlertid ikke mer dødt i Teslas verden enn at bilmerket fortsetter med teknikken i mindre skala. Dette betyr for eksempel at Model Y fortsatt vil ha hele underrammer stappet på den måten.
Men når Tesla ruller tilbake de større planene, ifølge to kilder som Reuters har snakket med, er det fordi de ikke tør å akseptere risikoen knyttet til utrullingen av gigacasting i stor skala.
I tillegg er metoden rett og slett for uprøvd og for usikker til at Tesla kan sette hastigheten på samlebåndene i fare ved feil.
Teslas gigacasting er heller ikke feilfri. Hu h
Mange Model Y-eiere har allerede klaget over biler som treffer gigantiske sprekker. Les mer om det her .
Teslas produksjonsmetoder er imidlertid ikke det eneste som forsvinner. En girkasse som tyske ZF bygde for BMW helt tilbake i 1991 gjør det samme.
Toyota er den siste som har girkassen på programmet. Og selv det er snart over når nåværende 4Runner ruller av samlebåndet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!