28. februar, 2025

Fyrer ikke kun ansatte – Tesla mister troen på gigacasting

Det ble varslet som en revolusjon i bilindustrien. Men nå har Tesla tilsynelatende mistet troen på gigacasting, som de ellers var pioner.

Tesla hadde store planer.

Faktisk var planene så store at konkurrentene ble redde og kjøpte det amerikanske bilmerkets partnere under Teslas nese.

Men nå har Tesla angivelig mistet troen på at det er noe å hente ved å produsere biler i den såkalte gigacastingen.

Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .

LES OGSÅ: EU-forbud vil ramme alle biler som noen gang er bygget

Med gigacasting må det ellers være mulig å støpe hele biler – eller de fleste – i en og samme arbeidsflyt. Men nå har Tesla visstnok skrinlagt prosjektet.

Gigacasting er imidlertid ikke mer dødt i Teslas verden enn at bilmerket fortsetter med teknikken i mindre skala. Dette betyr for eksempel at Model Y fortsatt vil ha hele underrammer stappet på den måten.

Men når Tesla ruller tilbake de større planene, ifølge to kilder som Reuters har snakket med, er det fordi de ikke tør å akseptere risikoen knyttet til utrullingen av gigacasting i stor skala.

I tillegg er metoden rett og slett for uprøvd og for usikker til at Tesla kan sette hastigheten på samlebåndene i fare ved feil.

Teslas gigacasting er heller ikke feilfri. Hu h

Mange Model Y-eiere har allerede klaget over biler som treffer gigantiske sprekker. Les mer om det her .

Teslas produksjonsmetoder er imidlertid ikke det eneste som forsvinner. En girkasse som tyske ZF bygde for BMW helt tilbake i 1991 gjør det samme.

Toyota er den siste som har girkassen på programmet. Og selv det er snart over når nåværende 4Runner ruller av samlebåndet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Nye Volvo ES90 lader 300 km på 10 minutter – og kjører 700 km

Volvos nye elbil vil ha 800-volts teknologi, noe som...

EU bestemmer: Nye dekkregler påvirker også Danmark

Det er ikke bare boder for sommerdekk om vinteren...

Elbilorganisasjoner: Feil å tillate bensinbiler

Europas bilmerker vil ikke bare måtte gå på en...

Sjeldne Koenigsegg koster 600.000 kroner per måned

Det er bare én. På den annen side kan...

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW sier nei til 500 millioner kroner. i statsstøtte

BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke. Salget av elbiler...

Bilgiganten permitterer 9000 – stenger halvparten av den kjente fabrikken

Det har kjørt ut biler i et tempo som var vanskelig å fatte. Men nå skal Nissans Qashqai-fabrikk i Sunderland reduseres med 50 prosent...

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el-...

Volkswagen ID.4 synker til 140.000 kroner i pris

Volkswagen er nå så presset på det kinesiske markedet at den ellers danskvennlige ID.4 reduseres til 140.000 kroner. Volkswagen har satt ned prisen på...

FTZ flytter inn: Nytt 40 000 m² hovedkvarter klart

Med et 40 000 m² nytt hovedkontor i Rorup, styrker FTZ logistikken og samler noen funksjoner på ett sted. Avansert teknologi og bærekraftige løsninger...

England har fått nok: Elbileiere må betale veiavgift

Fra 1. april må også alle elbiler i England betale veiavgift – eller bilavgift, som det heter. Beløpet er imidlertid relativt beskjedent. England har...

18 år gamle Lærke Ronn får en unik sjanse i motorsport: Trenes av Le Mans-vinner

Lærke Ronn får en erfaren mentor i Mikkel O. Pedersen, som skal veilede henne mot en profesjonell karriere innen motorsport. Planen er ambisiøs, og...

Fabrikkstart til tross for gjeld på 19 milliarder kroner

KTM må betale minst 4 milliarder av en gjeld på 19 milliarder kroner for å overleve konkursen. Produksjonen starter likevel på nytt i midten...

Hever lønnen – bilsjef tjener 250.000 kroner dagen

Volvo Group har hevet lønnen til administrerende direktør Martin Lundstedt, slik at han nå tjener tilsvarende 250.000 kroner hver eneste dag. Lønnen for administrerende...

Tilbakekalling av 137.000 biler – må få ny motor gratis

Det er så mange problemer med Kia-konsernets 2-liters bensinmotor at 137 000 biler kan trenge ny motor på fabrikkens regning. 137.000 motorer. Det er...

Dansk bilprodusent går konkurs med milliontap

Bare i 2023 vil det ellers prisvinnende bilselskapet, som nå er konkurs, mangle 2,3 millioner kroner. Men de ansatte er reddet. Autohuset Fyn har...

Stenger Maserati? 11 milliarder kroner har forsvunnet

Da den nå sparkede regissøren Carlos Tavares fikk luftet sin frustrasjon, nektet Stellantis å stenge Maserati. Men nå taper merkevaren en planlagt investering på...