Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart million kroner.

Da Zohir Kouabache tok med sin fem og et halvt år gamle Audi e-tron inn til service på merkets verksted, kunne han neppe ventet samtalen han fikk like etterpå. Bilen må repareres.

Etter servicekontrollen ble han kontaktet av verkstedet, som mente det var behov for store reparasjoner, og det hastet.

Verkstedet ga deretter Zohir Kouabache et tilbud på 246.000 kroner for reparasjon av bakmotor, låsebokser og utskifting av klimaanlegget fordi det hadde «hakket sammen».

Bilen, opprinnelig kjøpt for nesten 1 million norske kroner, er nå verdt en tredjedel av det på en god dag.

Verkstedets tilbud er derfor nesten det samme som verdien på hele bilen. Men ifølge Zohir Kouabache påpekte ikke Audi-importøren noe annet enn det de allerede visste var problematisk med modellen.

Nå har plutselig regningen for den dyre reparasjonen forsvunnet.

Han har selv tidligere påpekt problemer med låskassene før garantien gikk ut.

Möller Bil nektet imidlertid å dekke reparasjonskostnadene fordi bilens garanti allerede var utløpt.

Zohir Kouabache ga imidlertid ikke opp. I stedet fortalte han journalistene i Norsk Motor om sin sak.

Motor ba deretter Möller Bil om en kommentar til saken. Det kom bare aldri. For etter Motors' henvendelse endret Möller Bil plutselig holdning til hva som egentlig var galt med bilen til Zohir Kouabache.

Möller Bil mener i dag at det var en «feil» i behandlingen av saken. Selskapet lover nå å kontakte Audi-eieren for å finne en løsning.

Samtidig mener importøren at saken har reist så mange spørsmål at de nå må gjennomgå sine egne forretningsprosedyrer.

Kort tid etter at Motors tok kontakt, sank regningen til 30.000 norske kroner. Eller hva som tilsvarer 19.130 kroner i Danmark.

Men hvorfor vil ikke Möller Bil si noe om det?

– Det er ikke aktuelt å svare på spørsmålet ditt, da fakturaen ikke har tatt hensyn til riktig bruk av våre goodwill-ordninger, heter det i et skriftlig svar fra importøren.

Saken reiser spørsmål om hvordan bilforhandlere og verksteder behandler kunder i saker om reparasjoner etter at garantien har gått ut.

Dessverre dukker denne typen saker også opp i vårt land. Boosted har tidligere fortalt om hvordan Hans-Oles verkstedregning hos Volkswagen 'plutselig' forsvant. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...