Mens Norges regjering kort før nyttår måtte gjenta at målet ikke er å utrydde alle bensin- og dieselbiler, er situasjonen en ganske annen på den britiske øya Sct. Helena i Sør-Atlanteren.
Britene o Sct. Helena, som ligger i Sør-Atlanteren, har bestemt seg for å utrydde alle bensin- og dieselbiler som en del av en omfattende overgang til grønn energi.
Øya, som huser drøyt 5000 innbyggere, er kjent for sine eldre bilmodeller som Ford Fiesta, Ford Transit og Land Rover Defender. Men nå ønsker de lokale myndighetene å erstatte disse eldre, kortogene med elbiler, som kun må få strøm fra fornybare energikilder.
Det skriver Autocar .
For tiden er St. Helena får cirka 25 prosent av energien fra en liten vind- og solpark, mens resten kommer fra en dieselbasert kraftstasjon.
Dieselen er importert til oen. Og det er veldig dyrt for babyer.
– Vi bruker rundt 5 millioner pund årlig på import av diesel, sier Mark Brooks, finans- og økonomisk utviklingsminister ved oen.
– Det er ikke bare kostnaden for å kjøpe dieselen, men også kostnaden for å frakte den til øya og overføre den til våre lagerlokaler.
– Derfor jobber vi for å øke andelen fornybar energi. Vi skal nå 80 prosent fra fornybare energikilder innen 2028.
Som et ledd i arbeidet med å fremme elbiler er det importert en Subaru Solterra til øya, sammen med en lader levert av det norske selskapet Easee.
Laderen er nå verdens lengste offentlige ladestasjon. Det er satt opp i hovedstaden Jamestown.
Ifølge Brooks har innsatsen allerede hatt effekt: «Tre oboer har tilbudt seg å kjøpe Solterra, og laderen vil bli en del av et nettverk som vil støtte en fremtidig flåte av elbiler i 2025».
Briten Derek Pedley, som allerede eier en elbil på St. Helena, ser positivt på utviklingen.
– Erfaringene med å kjøre elbil her har vært gode. Reparasjoner har vært begrenset til bremser og dekk, som er standard for enhver bil, sier han til media.
Han forventer at flere hundre elbiler vil bli importert innen fem år og har selv tatt initiativ til å importere en liten flåte med elektriske Mini-modeller.
Selv om EU har en fordel i form av ikke-eksisterende tariffer på elbiler, er utfordringene fortsatt til stede. Noen som elbileierne slipper heller ikke unna med det.
Gjennomsnittlig årsinntekt på 9.000 pund – tilsvarende 80.000 danske kroner – gjør at regjeringen må finne ytterligere insentiver for å gjøre elbiler til et realistisk valg for de fleste innbyggere.
I Norge, hvor gjennomsnittsinntekten er flere hundre tusen kroner høyere, nådde de ikke målet om å utkonkurrere bensin- og dieselbilene i fjor. I hvert fall ikke når det kommer til nye biler. Et overveldende flertall av nordmenn tviler også på at det i det hele tatt vil skje. Les mer om det her .