Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste. Han har som mål å kjøre så langt som mulig i sin Tesla Model S. På ett år er det blitt 300.000 kilometer.
Tesla-entusiasten Hansjörg von Gemmingen har tilbakelagt imponerende 300 000 kilometer på ett år i sin Tesla Model S 2013. Han har dedikert seg til å tilbakelegge lange avstander for å demonstrere holdbarheten til elbilen og batteriet.
Von Gemmingen har et ambisiøst mål om å slå verdensrekorder i alle kategorier og overgå en Volvo P1800 som er oppført i Guinness rekordbok som å ha tilbakelagt mer enn 5 millioner kilometer .
I 2023 mottok Teslaen sitt fjerde batteri på EV Clinic, et spesialisert verksted for elbiler i Kroatia, hvor de også installerte den 14. elektriske motoren. Siden den gang har Hansjörg tilbakelagt i underkant av 500.000 kilometer, og ifølge ham viser batteriet kun minimale tegn på nedbrytning.
– Det nye batteriet passerte 500.000 kilometer i dag. Fortsatt 347 km rekkevidde ved 90 prosent lading, skriver von Gemmingen på sin X-profil .
Tidligere har elmotoren vært den største utfordringen. Men etter en oppgradering på det kroatiske verkstedet som fjernet en designfeil, går det nå knirkefritt.
Tesla har dekket tre batteribytte under garantien. Det første batteriet varte 650 000 kilometer, det andre 670 000 kilometer og det tredje 550 000 kilometer. Det nåværende batteriet har drøyt 500.000 kilometer.
Selve bilen, som er laget av aluminium, er i bemerkelsesverdig god stand. Både ratt og seter er originale fra 2013 og fremstår godt vedlikeholdt.
Von Gemmingen uttrykker imidlertid en viss irritasjon over manglende respons fra Elon Musk, som kun har svart én gang på tyskernes henvendelser.
– Elon Musk sendte melding 11 måneder etter at jeg passerte én million kilometer, sier Hansjörg.
Mangelen på kommunikasjon fikk nesten Von Gemmingen til å bytte til en Lucid Air. For andre elbilentusiaster som vil kjøre langt, har von Gemmingen noen råd.
– Tesla har godt grep på kondisjoneringen av batteriet. Det er veldig viktig at batteriene ikke blir for varme, og det er også viktig at du ikke går med kaldt batteri til en superlader, for dette er veldig dårlig for batteriet.