Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet.

I Estland fases nå alle faste fotobokser i landet ut. Faktisk er avgjørelsen allerede tatt.

Dermed går esterne direkte mot stemningen i Danmark, hvor et betydelig flertall ønsker mer fartskontroll.

– Det er et ubrukelig og ineffektivt overvåkingsverktøy, sa sjefen for den estiske transportmyndigheten til mediet ERR .

Den estiske transportmyndigheten har satt i gang en prosess for å fjerne fastmonterte fotobokser. Av de originale 48 kameraene gjenstår 34.

Det vil ikke bli kjøpt inn nye kameraer. I stedet vil det fokuseres på alternative overvåkingsmetoder.

Priit Sauk, leder for den estiske transportmyndigheten, opplyser at de faste kameraene er ineffektive fordi sjåførene er kjent med hvor de befinner seg.

Mobile fotobokser utgjør allerede det store flertallet av overvåkingskameraene langs veiene i Estland.

I fjor ble det registrert 321.000 brudd, hvorav over 200.000 ble registrert av åtte mobilkameraer.

Til tross for dette er det ingen planer om å anskaffe flere mobilkameraer. I stedet skal det investeres i patruljebiler med automatisk registreringsutstyr – som skiltskannere.

Hannes Kullamäe, leder for det estiske trafikkpolitiet, påpeker at sjåfører vanligvis bremser ned umiddelbart foran et fotoboks og deretter øker hastigheten. Mobilkameraer og patruljebiler anses å være mer effektive.

Den nye teknologien skal kunne registrere flere typer brudd, blant annet manglende bruk av bilbelte, rødt lys og bruk av mobiltelefon under kjøring.

Overtredelsene vil da bli registrert digitalt og bøtene utstedes automatisk. Dette, sier estiske myndigheter, bør frigjøre politiressurser for å fokusere på situasjoner som krever direkte inngripen.

Estlands politimester, Sirle Loigo, opplyser at dagens informasjonssystem er utdatert og kun delvis automatisert.

Det er planer om å implementere et nytt, mer automatisert system innen to til tre år. Det vil imidlertid kreve en del lovendringer dersom politiet skal jage sjåfører på denne måten.

Selv om automatiserte overvåkingsmetoder har vært diskutert i flere år, er det fortsatt delte meninger om kontrollene. Spesielt ute på veiene, der noen sjåfører tar saken i egne hender.

Noen kutter ned på fotobokser, mens andre sprenger de mobile fartsfellene direkte. Les mer om det her.

Juridiske eksperter mener at gjeldende lovgivning ikke tillater noen av de planlagte overvåkingsmetodene. Motsatt sier estiske myndigheter at de allerede har teknologien klar dersom politikerne bestemmer seg for det.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...