Hellas forbyr nå sjåfører i elbiler med mer enn 40 prosent batteristrøm å kjøre på ferger over hele landet.
Siden april har det vært forbudt å kjøre elbiler med mer enn 40 prosent batteristrøm på ferger i Hellas.
Det samme gjelder andre plug-in-hybrider, skriver det tyske ADAC .
Det tyske svaret til FDM opplyser at effektnivået til alle elbiler kontrolleres før sjåfører får kjøre om bord. De detaljerte forskriftene er også tilgjengelige på nettsidene til en rekke store greske rederier.
Den nye regelen gjør livet som elbileier vanskeligere i Hellas.
Uansett krever det en slags planlegging fra sjåførenes side. Det faktum at det ikke er mange ladestasjoner i Hellas gjør det ikke akkurat enklere å kjøre elbil.
LES OGSÅ: Kevin Magnussen innrømmer: «En elendig situasjon med dritt på»
Ifølge ADAC finnes det omtrent 2000 offentlige ladestasjoner i Hellas, hvorav de fleste ligger på det greske fastlandet og i eller i umiddelbar nærhet av de største byene.
Til sammenligning finnes det ifølge Samferdselsdepartementet 21 000 offentlige ladepunkter i Danmark. Til tross for den nye greske regelen, tegner et svensk forskningsprosjekt bildet av at elbiler ikke øker brannrisikoen på ferger. Les mer om det her .
På den annen side pågår det for tiden flere søksmål fordi elbiler antas å være skyld i at lasteskipet Felicity Ace brant og sank i Atlanterhavet i februar 2022.
Helt konkret mener både skipets eier, rederiet Mitsui OSK Lines, og forsikringsselskapet Allianz at det er Volkswagens feil at skipet sank.
Partene mener at brannen som til slutt forårsaket at skipet sank, startet i en Porsche med en litiumionbatteripakke.
Brannen medførte blant annet at Lamborghini måtte starte produksjonen av toppmodellen Aventador på nytt. Mange av bilene har ikke blitt løftet opp på land igjen siden brannen.